Otsikko
Mistä saa tietoa dementia-vanhusten hoitokeinona käytettävästä validaatioterapiasta?

Kysytty

Mistä saa tietoa dementia-vanhusten hoitokeinona käytettävästä validaatioterapiasta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Seuraavista teoksista löytyy tietoa validaatio-menetelmästä:

Kuntouttava työote dementoituvien hoitotyössä, toim. Sirkkaliisa Heimonen, Päivi Voutilainen, 1998
Feil, Naomi: V/F validaatio : menetelmä muistihäiriöisten vanhusten hoitoon, 1993
Porkka, Suvi-Tuuli: Validoiva ilmapiiri, 1993
Sielunhoidon aikakauskirja, osa 11 : vanhuus, 1999 (löytyy internetistä osoitteesta http://www.evl.fi/kkh/to/ksk/shak11/shakk11.pdf pdf-tiedostona)
Internetissä aihetta käsitellään myös osoitteessa http://www.evl.fi/kkh/to/ksk/shak11/sh-sipola.pdf

Seuraavat videot käsittelevät aihetta:

Eilispäivää etsimässä
Auta vanhusta mielikuvaterapian keinoin

Artikkeleita aiheesta:

Tekijä Eloniemi-Sulkava, Ulla
Otsikko Katsaus validaatiomenetelmään
Lehti Dementiauutiset
Julkaisuvuosi 2001; 1; 14-16

Tekijä Äikäs, Tanja
Otsikko Validaatio tuo valon dementian pimeyteen
Huomautus
Lehti Sosiaaliturva
Julkaisuvuosi 1996; 11; 27-28

Tekijä Murto, Rauna
Otsikko Dementoitunut ihminen on kahvikupin arvoinen
Lehti Kauneus ja terveys
Julkaisuvuosi 1995; 11; 78-82

Tekijä Raitanen, Anitta
Otsikko Validaatio-menetelmä muistihäiriöisten vanhusten hoidossa
Lehti Sosiaaliturva
Julkaisuvuosi 1994; 8; 16-17

Tekijä Porkka, Suvi-Tuuli
Otsikko Validaatio-terapia
Huomautus
Lehti Vanhustyö
Julkaisuvuosi 1994; 1; 21-23

Tekijä(t): Sandström, Leena
Nimeke: Validaatiomenetelmällä kohdataan muistamaton vanhus tunnetasolla : säilyykö arvokkuus, vaikka muisti pettää?
Julkaisussa: Psykologi. 1999 : 7, 18-20

Tekijä(t): Rautanen, Marja
Nimeke: Muistamaton vanhus viestii omalla kielellään
Julkaisussa: Tampereen kirkkosanomat. 2000 : 5, s. 6, 7

Tekijä(t): Viitakangas-Klemola, Jaana
Nimeke: Validaatio-menetelmässä vanhus saa ilmaista tunteitaan : menneisyyden tunteet ja muistot käsiteltävissä
Julkaisussa: Tamperelainen. 1996 : 37, s. 15