Otsikko
Mistä saa kopion perinnönjakokirjasta ja siihen kuuluvasta eläkesopimuksesta, jotka on tehty 25.1.1945 Pyhärannassa?

Kysytty

Mistä saa kopion perinnönjakokirjasta ja siihen kuuluvasta eläkesopimuksesta, jotka on tehty 25.1.1945 Pyhärannassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vanhoja perukirjoja säilytetään useassa eri arkistossa. Perukirjojen haussa maakunta-arkisto on luontevin lähtökohta sukututkijalle, sillä siellä perukirjasta pitäisi ainakin löytyä kortistomerkintä. Muitakin vaihtoehtoja on, esim. kirkon ja veroviranomaisten arkistot.

Kansaneläkelaitoksen arkistosta kerrottiin, että eläkesopimus saattaisi periaatteessa löytyä heiltä, jos sopimus on vaikuttanut kyseisen henkilön kansaneläkkeen suuruuteen tai johonkin muuhun hänen saamaansa etuuteen. Etuuden loputtua asiakirjoja säilytetään vain 6 vuotta. Ylipäätään vain elossa olevien henkilöiden asiakirjoja säilytetään. Poikkeuksen muodostavat otantatapaukset: tiettyinä päivämäärinä syntyneiden asiakirjoja säilytetään aina. Kelassa vanhojen asiakirjojen kohdalla päivämäärät ovat 8., 18. ja 28.

Suomen sukututkimusseurasta voi kysellä asiaa tarkemmin. Seuran kotisivuilla, www.genealogia.fi, löytyy luettelo sukututkijoista, joista joku on ehkä perehtynyt Vehmaan seudun olosuhteisiin.