Otsikko
Mistä on sukunimi Ruottinen peräisin. Nimi on kirjoitettu myös Ruottin, Ruothin, Rothin, Rotin, Rotinen

Kysytty

Mistä on sukunimi Ruottinen peräisin. Nimi on kirjoitettu myös Ruottin, Ruothin, Rothin, Rotin, Rotinen

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sukunimien hakuoppaista löytyy runsaasti tietoa suomalaisista sukunimistä. Teoksia ja niiden saatavuutta voi hakea Helmet-verkkokirjaston aineistohausta hakusanalla sukunimet.

Haulla löytyi mm. teos Uusi suomalainen nimikirja / etunimet: Kustaa Vilkuna, avustajat Marketta Huitu ja Pirjo Mikkonen ; sukunimet: Pirjo Mikkonen, Sirkka Paikkala (Otava, 1988), ISBN 951108948X.

Kyseisessä teoksessa kirjoitetaan s. 742  seuraavanlaisesti sukunimestä Ruottinen:

Nimeä on tavattu niin Karjalasta (Olof Ruottinen 1845 Nurmes, Knut Ruottin 1774 Juuka), Savosta (Staffan Rottinen 1561 Tavinsalmi, 1500-luvulla myös Juva ja Sääminki, Thom. Ruotin 1748 Sulkava) kuin Pohjois-Pohjanmaaltakin (Lars Ruottinen 1808 Pudasjärvi, Lars Ruottiin 1806 Revonlahti). Sisältö on sama kuin nimillä Ruotsalainen ja Ruotsi.

Ruotsalainen nimen merkityksestä samaisessa teoksessa kirjoitetaan s.742 seuraavanlaisesti:

Nimityksiä Ruotsi ja Ruotsalainen on annettu ruotsalaisille ja Ruotsin hallinnassa olleen Suomen osan asukkaille, idässä myös erotukseksi venäjänuskoisista.

Mikkonen ja Paikkala ovat kirjoittaneet myös hieman uudemman teoksen Sukunimet (Otava, 2000), ISBN 9511149369. Kyseisessä teoksen sisältö oli pääsosin sama kuin tuossa yllä mainitussa.

Lisäksi:

Sukunimi Ruottinen löytyy myös Sukunimi-info -sivustolta https://www.tuomas.salste.net/suku/nimi/ruottinen.html

Digi- ja väestöviraston sivuston nimipalvelulla voi hakea tilastotietoja etu- ja sukunimistä. Sivustolta löytyy Sukunimitilasto, jossa on lukumääräinen tieto siitä, kenellä sukunimi Ruottinen on joko nykyisenä nimenä, entisenä nimenä tai ollut nimenä jo kuolleilla.