Mistä on peräisin ilmaisu soria moria tai P. Mustapään sooria-mooria? Mitä se täsmällisesti tarkoittaa?

Kysytty

Mistä on peräisin ilmaisu soria moria tai P. Mustapään sooria-mooria? Mitä se täsmällisesti tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Soria Moria on linna tunnetussa norjalaisessa kansansadussa. Myös Henrik Ibsenin näytelmässä Peer Gynt viitataan Soria Morian linnaan. Satu löytyy kirjasta Satumaa : Sooria Moorian linna, 1983.

49 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Itse olen ollut sitä mieltä, että norjalainen ja suomalainen "Soria Moria, Sooria Mooria" voisi olla peräisin venäjänkielisestä Mustan meren nimestä "Tshornoje Morje".

Ei yhtään hullumpi teoria, kun viikingithän rymysivät Itä-Euroopan jokia pitkin Mustalle Merelle ja sieltä Turkkiin asti ja Meren rannoilla on vanhoja linnoja pilvin pimein.

Kannattaa myös huomata, että kun Norjaksi ääntää nimen oikein, se kuulostaa
aivan suomen kieleltä: Suuria muuria.
Eli tavallaan nimi viittaa mihin tahansa linnaan, joissa on suuria muuria.