Mistä on lähtöisin sukunimi Wiander?

Kysytty

Mistä on lähtöisin sukunimi Wiander?

Vastaus

Vastattu

Nimeä ei valitettavasti löydy Pirjo Mikkosen ja Sirkka Paikkalan teoksesta Sukunimet (Otava, 2000), mutta kyseisessä teoksessa kerrotaan, että oppineisto omaksui kreikan -nder-miespäätteisiä sukunimiä 1500- ja 1600-luvulla. Nimi saatettiin johtaa kotipaikan mukaan.

En saanut varmuutta, mikä paikkakunta Wiander-nimen alkuosa olisi, mutta esimerkiksi sukunimi Viiala esiintyi monilla paikkakunnilla kylännimenä jo keskiajalla. Mahdollisesti siis jostakin sellaisesta paikkakunnasta olisi otettu sukunimen osa.

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kirjoita googleen Yrityshaku, wiander sukuseura, tulee yrityshaun sivu - en saanut itse kopioitua viiteriviä - yhdistyksen kotipaikka on Pihtiputaa, ilmoituksen alareunassa on vastuuhenkilön nimi. Seura on ainakin ennen ollut aktiivi, on ollut kokouksia jne.
Sukuseurat yleensä tietävät nimistä kaiken mahdollisen.

Hiski-tietokannassa on 1700- ja 1800-luvulla runsaasti Wiandereja, sekä W:llä että V:llä.
Heitä on ollut monella paikkakunnalla, on kuitenkin havaittavissa keskittymää Satakuntaan ja Varsinais-Suomeen (Pori, Turku, Kalanti jne) ja Hämeen-Pirkkalan seudulle (Urjala, Hausjärvi jne.) Itä-Suomessa on satunnaisia tapauksia, Vaikea ajatella, että nuo nimet olisivat peräisin vain yhden suvun tai perheen jakautumisesta.