Mistä nimi Vilho tulee?

Kysytty

Mistä nimi Vilho tulee?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vilho-nimi on 1860-luvulla käyttöön tullut suomalainen kutsumamuoto Vilhelm-nimestä. "Vilhelm" on muodostunut muinaissaksan sanoista "wille" (tahto) ja "helm" (kypärä), ts. "lujatahtoinen kypäränkantaja". Vilhelm on ollut Saksassa keskiajalta lähtien yksi suosituimpia nimiä.

Vilhelm-nimestä on eri kielissä lukuisia muunnoksia, esimerkiksi englannin William, ranskan Guillaume, italian Guiglielmo, espanja Guillermo ja unkarin Vilmos.

Lähde:
Lempiäinen, Pentti: Suuri etunimikirja (WSOY, 2004)

8 ääntä
Asiasanat

Kommentit

mikä ois hyvä lempinimi nimelle vilho

Ville. Wilhelm-johtoiset ovat suomeksi lyhyesti Villejä. En tiedä yhtään poikkeusta.