Mistä mä löydän listan suomenruotsalaisista kirjailijoista ?

Kysytty

Mistä mä löydän listan suomenruotsalaisista kirjailijoista ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Otteen suomenruotsalaisista kirjailijoista saat listattuna kun menet www.lib.hel.fi:n etusivulle, klikkaat Sanojen aika-painiketta ja siltä sivulta valitset Laajempi haku-vaihtoehdon (osoite: http://kirjailijat.kirjastot.fi )
Laajemmassa haussa valitset:
- Haen kirjailijoita -vaihotehdon
- Sukupuoli, Maakunta, Kotipaikka, Muoto, Asiasanat- kentissä: Mikä tahansa
- Kieli-kentässä: Ruotsi.
Muut kentät jätät tyhjiksi ja klikkaat lopuksi Hae-painiketta.

Saat esiin listan 34:stä kirjailijasta. Klikkaamalla kirjailijan nimeä saat ensin esiin pätkän hänen kirjoittamastaan tekstistä. Valikosta, jossa lukee Teksti 1, saat esiin mm kirjailijan henkilötiedot.

Jos haluat saada koko kuvan suomenruotsalaisista kirjailijoista, niin heistä on julkaistu kolme uutta hakuteosta. Nämä ovat:

Finlands svenska litteraturhistoria. Första delen: Åren 1400 - 1900/ Johan Wrede; redaktör: Rainer Knapas. Helsingfors: Svenska litteratursällskapet i Finland, 1999 ja

Finlands svenska litteraturhistoria. Andra delen: 1900-talet, uppslagsdel/ utgiven av Clas Zilliacus; redaktör: Michel Ekman. Helsingfors: Svenska litteratursällskapet i Finland, 2000, sekä

Ett stycke finlandssvensk litteraturhistoria/ redaktörer: Brita Högnäs-Sahlgren & Karl Sahlgren. Otalampi: Sahlgren, 2001. Teos julkaistiin sen takia että monien mielestä usea ansiokas kirjailija puuttui edellä mainituista teoksistä.