Otsikko
Mistä löytyisi tietoa pamfletista kirjallisuuden- / tyylilajina?

Kysytty

Mistä löytyisi tietoa pamfletista kirjallisuuden- / tyylilajina?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yrjö Hosiaisluoman teoksessa ”Kirjallisuuden sanakirja” on noin sivu verran asiaa pamfletista. Siinä viitataan teokseen ”Kirjallisuus Suomessa” (Tammi, 1974), jossa on Pertti Hemánuksen artikkeli ”Pamflettikirjallisuus”. Sama kirjoittaja on kirjoittanut aiheesta myös teokseen ”Hevosen sulkia” (Kirjastopalvelu, 1991).

Lisäksi pamfletista löytyy ainakin seuraavia tieteellisiä teoksia:

60-luvun lopun suomalainen pamflettikirjallisuus kirjallisena, poliittisena ja yhteiskunnallisena ilmiönä / Marjatta Venkula
The pamphlet as a form of publication : a corpus-based study of early modern religious pamphlets / Dorothee Groeger.
Pamphlets and pamphleteering in early modern Britain / Joad Raymond
Pamfletter! : en diskursiv praktik och dess strategier i tidig svensk politisk offentlighet / Anna Gustafsson.