Mistä löytyisi runo Mummo ja Tatu kokonaisuudessaa; Olipa kerran, niin kertoo satu, kaupunki pieni ja siellä katu. Siell asui mummo ja mummon Tatu. Tatu oli …

Kysytty

Mistä löytyisi runo Mummo ja Tatu kokonaisuudessaa;
Olipa kerran, niin kertoo satu, kaupunki pieni ja siellä katu. Siell asui mummo ja mummon Tatu. Tatu oli .. kuin kukka, jos ei ollut mummoa, pojan veis hukka. Kerrankin pojan hän vaarasta nouti, purttansa pientä kun rannalla souti......

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti emme ole löytäneet tuota runoa. Etsitty on useasta lastenrunokokoelmasta ja kyselty kollegoilta ympäri Suomen sähköpostilistalla, mutta Mummoa ja Tatua ei vain ole onnistuttu tavoittamaan.

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Meidän isä kertoi tätä 1950-luvulla näin:
Olipa kerran, niin kertoo satu, kaupunki pieni ja pienoinen katu. Siell' asui mummo ja mummon Tatu. Tatu oli pyöreäposki kuin kukka, mutt' housut on rikki, rikki on sukka. Jos mummo ei auttais niin pojan veis hukka.

Tuo viimeinen "värssy" on minulle aivan outo.

...Paikkaus mummosta ei ole vaiva, mutt huolen tuo ranta ja pienoinen laiva... Usein hän pojan vaarasta nouti, mutt ainakos villiä vahtimaan jouti, oli taaskin hän siellä ja purttansa souti. Väsyipä leikkihin rannalla Tatu............. Sehän on mummon, kiinni hän tarras, pian alkoi veto niin ankara harras... Uuvuksiin lappoi, mummon sai alas, mummo vain itki ja Tatua halas, kun he siinä yhdessä rannalta palas.

Tätä samaa runoa mummoni kertoi, mutta en voi muistaa kuin pätkiä...kun mummo kutoi sukkaa ..."nurin oikein, nurin oikein asttuissaan tavas"...sen Tatunhan tuuli lennätti pilviin ja mummo heitti lankakerän sinne ylös johon tatu tarttui ja mummo sai sillain tatun takaisin maan pinnallle...ja sitten ... "mummo vain itki ja Tatua halas".

Kutimen otti ja rantahan ravas. Nurin, oikein, nurin, oikein astuessaan tavas.

Äiti lausui iltatiskailun aikana tätä runoa -60 luvulla, enkä koskaan kyllästynyt sen onnelliseen loppuun. Mutta paljon on unohtunut. Tämän verran muistan ja sain rakennettua noista muista palasista.:
Olipa kerran , niin kertoo satu . Kaupunki pieni ja pienoinen katu. Siel' asuu mummo ja mummon Tatu.
Tatu ol pyöreä, poski kuin kukka, mutt rikki housut ja rikki ol' sukka, jos mummoo eis ois niin pojan veis hukka.
Paikkaus mummosta ei ole vaiva, mutta huoli tuo ranta ja pienoinen laiva. Usein hän pojan vaarasta nouti, mutta ainakos villiä vahtimaan jouti.
Oli taaskin hän siellä ja purttansa souti!.
Mutt' viel hänel näytän.
Kutimen otti ja rantahan ravas, nurin oikein nurin oikein astuessaan tavas.
Tuuli helmoja tempoi ja vastaan haras.(Tuuli vei mummon , jotain puuttuu.)
Väsyi rannalla leikkihin Tatu.....( kerä pyöri Tatua vastaan mäessä)
Sehän on mummon! Kiinni hän tarras, alkoi veto niin ankara harras.
uuvuksiin lappoi ja mummon sai alas.
Mutt mummo vain itki ja Tatua halas.

Runo on ollut olemassa jo ainakin 1920-luvulla. Olisiko ollut Maamme-kirjassa.

Maamme kirjaa ei tarvitse jättää muistelun varaan, kun voi lukea itse.

Paavo Cajanderin suomennos on luettavissa esim.
http://www.lonnrot.net/ Projekti Lönnrot
http://www.lonnrot.net/etext.html#Topelius

Samma på svenska, vuoden 1937 laitoksesta skannattuna
http://runeberg.org/tzbokland/ Project Runeberg
http://runeberg.org/authors/topelius.html Boken om vårt land

Myös Project Gutenberg sisältää Topeliuksen tuotantoa
https://www.gutenberg.org/ebooks/search/?query=topelius&submit_search=S…

Äitini Liisa Vartio on lausunut sitä lapsuudessani, ja me kaikki sisaret osasimme sen ulkoa. Minäkään en ole sitä löytänyt mistään lasten runoista. Osaan sen kyllä kokonaan ulkoa, mutta olisi mukavaa jättää tieto siitä, mistä se löytyy, kun olen jo itse yli 80-vuotias.

Ei kuulosta ollenkaan Topeliuksen Maamme kirjan (alk. Boken om vårt land) tyyliltä.

Kirjoittaja: kansakoulunopettaja Sev. (Severi) Kantola (1880 - 1967). Toimi opettajana pisimpään Orimattilan Heinämaan kansakoulussa 1912 - 1945 (Wikipedia: Heinämaa). Julkaisi runojaan myös oppikirjoissa.
Askartelu-aapinen https://digi.kansalliskirjasto.fi/teos/binding/1927880?page=5
Suomen lasten aapinen: alakansakoulun lukukirja I
Kotitanhuilta kouluteille: alakansakoulun lukukirja II
Alakansakoulun laskentokirja

https://kansalliskirjasto.finna.fi/AuthorityRecord/melinda.(FI-ASTERI-N…