Otsikko
Mistä löytäisin työnimiketilaston. Lähinnä kiinnostaisi työnimike Markkina-analyytikko tai sen tyyppiset nimikkeet.

Kysytty

Mistä löytäisin työnimiketilaston. Lähinnä kiinnostaisi työnimike Markkina-analyytikko tai sen tyyppiset nimikkeet.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Turun kaupunginkirjaston käsikirjastossa on Tilastokeskuksen julkaisema "Ammattiluokitus 2001", jonka liite 1 Hakemisto, huhtikuu 2005 sisältää Ammattiluokituksen aakkoshakemiston. Siinä on mm. seuraavat markkina-, marketing- ja markkinointi-alkuiset nimekkeet: Marketing Assistant, Marketing Direcor, Marketing Manager, Markkinatutkija, Markkinatutkimushaastattelija, Markkinoija, Markkinointiasiamies, Markkinointiassistentti, Markkinointineuvoja, Markkinointisuunnittelija ja Markkinointitutkija.

"Ammattiluokitus", Työminsteriön Pohjoismaiseen ammattiluokitukseen perustuva uudistettu laitos vuodelta 2001 sisältää seuraavan määrityksen markkinatutkijan työstä
siv. 67 :" Markkinatutkija. Tekee markkinatutkimuksia erilaisia mittausmenetelmiä käyttäen. Laatii yhteenvetoja ja kampanjarunkoja myynnin edistämiseksi. Voidaan kutsua markkinointianalyytikoksi tai markkinointisuunnittelijaksi".