Mistä löytäisin tietoa Pitkäniemen mielisairaalaan liittyen? Sairaala sijaitsi Nokialla. Sen vieressä on hautausmaa. Onko Pitkäniemen vuosisata-teoksen lisäksi…

Kysytty

Mistä löytäisin tietoa Pitkäniemen mielisairaalaan liittyen? Sairaala sijaitsi Nokialla. Sen vieressä on hautausmaa. Onko Pitkäniemen vuosisata-teoksen lisäksi löydettävissä aineistoa, esim. (kummitus) tarinoita, tietoa lääkäreistä, hoidoista, sairaalan vaikutuksesta paikkakunnan elämään ym. ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pitkäniemen sairaalasta on julkaistu paljonkin kirjoja. Monet niistä on julkaissut Pitkäniemen sairaalan perinneyhdistys. Osaa kirjoista ei saa kotilainaan. Kysy lähikirjastostasi kaukolainamahdollisuuksista.

- Pitkäniemi nauraa 100 vuotta / Tuomo Nenonen (2000, kaskuja)
- PITKÄNIEMI ennen ja nyt (1998)
- Pitkäniemen sairaala 1900-1990 / Mervi Kaarninen, Pekka Kaarninen (1990)
- ERIK E. Anttinen psykiatrina, työtoverina ja opettajana (2009)
- PITKÄNIEMEN henkilökuntalehti: vuodet 1985-1986, 1988-1990
- Sairaala sodan jaloissa : kertomus elämästä Pitkäniemen keskuslaitoksella vallankumouksen ja sisällisen sodan aikana 28.1.-7.5.1918 / Ernst Therman (1975)
- Pitkäniemen sairaala 50-vuotias / Ilmari Kalpa (1950)
- Pitkäniemen sairaala 75-vuotias / Aarno Harenko (1975)
- Karkaamisilmiö Pitkäniemen nuorisopsykiatrisella osastolla / Helena Siilin (1971, opinnäyte)
- Pitkäniemen sairaalan lasten- ja nuorisopsykiatrisilla osastoilla v. 1973-75 hoidetut potilaat ja heidän sosiaalinen taustansa / Marjo Vuorikoski (1978, opinnäyte)