Mistä löytäisin tietoa, kuva yms. asumisesta ja arjesta 1880-luvun Helsingissä?

Kysytty

Mistä löytäisin tietoa, kuva yms. asumisesta ja arjesta 1880-luvun Helsingissä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Emme onnistuneet löytämään mitään tiettyä yhtä tai kahta teosta, jotka käsittelisivät nimenomaan juuri 1880-luvun asumista ja arkea Helsingissä. Helsingin historiaa koskevissa teoksissa on siellä täällä mainintoja ja kuvia 1880-luvun Helsingistä, kannattaa siis vierailla kirjastossa ja selailla hyllyä kohdasta pääkaupunkiseudun paikallishistoria! Sinulle voisi myös olla hyötyä Helsingin kaupunginmuseon julkaisusarjasta, Narinkka, jossa pikaisella silmäilyllä näytti olevan mainintoja ja kuvia myös 1880-luvun Helsingin asumisesta.

Lisäksi alla olevissa teoksissa käsitellään 1880-luvun Helsinkiä, mahdollisesti niistä voisi löytyä tietoa myös arjesta ja asumisesta, joukossa on pari muistelmaa ja yksi romaanikin:

Siegberg, Artur: Vuodet ovat vierineet. II : Opintoaikani Helsingissä 1880-luvulla (Karisto, 1947)
Siegberg, Artur: Vuodet ovat vierineet. III : Kulttuurikuvia 1880-luvulta (Karisto, 1949)
Tavaststjerna, Karl August: Lapsuudenystävät (Karisto, 1985) (romaani)
Entisaikain Helsinki; 9: Kantahelsingin väestö ensimmäisen muuttoaallon aikana 1870-1900 : kehitys kuudessa asuinkorttelissa(Helsinki-seura, 1976)

Teosten saatavuustiedot voit tarkistaa pääkaupunkiseudun Helmet-aineistotietokannasta: http://www.helmet.fi