Mistä löytäisin tietoa kustavilaisesta ajasta, hiuksista, meikeistä, pukeutumisesta, hygieniasta, jne?

Kysytty

Mistä löytäisin tietoa kustavilaisesta ajasta, hiuksista, meikeistä, pukeutumisesta, hygieniasta, jne?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysy kirjastonhoitajalta -palvelun arkistossa on vastaus samaa aihetta koskevaan kysymykseen:
http://www.kirjastot.fi/fi-fi/tietopalvelu/kysymys.aspx?ID=a8e897e5-00f…

Pukeutumista kustavilaisella ajalla käsittelevät seuraavat teokset:

Kopisto, Sirkka: Puku Suomessa 1750-1900 = Costume in Finland 1750-1900, 1996

Kuitunen, Arja-Liisa: Länsimaisen muodin historia : antiikista nykyaikaan, 1998

Pylkkänen, Riitta: Kaksi pukuhistoriallista tutkielmaa, 1984

Pylkkänen, Riitta: Säätyläisnaisten pukeutuminen Suomessa 1700-luvulla = Dress of gentlewomen in Finland in the 18th century, 1982

Koskimies, Lilli: Pukeutumisen historia : kietaisuasuista empiretyyliin, 1984.

Tietoa kampauksista ja ehostuksesta kustavilaisella ajalla on seuraavissa teoksissa:

Syromjatnikova, Kampausten historia, 1989

Skolnikov, Historialliset päähineet, kampaukset ja korut, 1984

Uusivirta, Maire: Hius- ja pukumuotien tyylioppi, 1976

Koskinen, Riitta: Säätyläiskoti Suomessa : sisustuksia, historiaa ja tapakulttuuria 1700-luvulta, 2003, s. 48.

Sandelin, Carl Fredrik: Kauneus, tyyli ja turhamaisuus : esineistöä kolmelta vuosisadalta, Ritarihuoneen näyttelyt, [2006]

Tapakulttuuria käsitellään kahdessa Gunnar Suolahden teoksessa: Elämää Suomessa 1700-luvulla, 1925 (uusin painos 1991) ja Vuosisatain takaa : kulttuurihistoriallisia kuvauksia 1500-1800-luvuilta, 1993

Saunakulttuurista 1700-luvulla kerrotaan kirjassa:
Vuorenjuuri, Martti: Sauna kautta aikojen, 1967

Yleiskuvaa kustavilaisesta ajasta saa esim. seuraavista kirjoista:

Suomen kulttuurihistoria
osa: 2: Tunne ja tieto, 2002

SUOMEN KULTTUURIHISTORIA
osa: 1, 1979

Suomalaisen arjen historia, osa: 2: Säätyjen Suomi, 2007