Mistä löytäisin oppaita verbaalisen itsepuolustukseen?

Kysytty

Mistä löytäisin oppaita verbaalisen itsepuolustukseen? Olen lukenut, että tästä käytettäisiin myös puhe-judo tai puhe-aikido nimeä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Puhejudo (engl. verbal judo) on George J. Thompsonin erityisesti poliisien avuksi kehittämä menetelmä, jolla pyritään konfliktin välttämiseen hankalassa vuorovaikutustilanteessa. Thompsonin kirjaa Verbal Judo : the gentle art of persuasion ei ole suomennettu, mutta englanninkielisenä sitä on saatavissa joistakin kirjastoista.

Peter Liskin ja Joonatan Nikulan Poliisiammattikorkeakoulun opinnäytetyö Puhutusopas: muistilista ja sujuvan vuorovaikutuksen keinoja poliisin kenttätyöhön (2018) käsittelee aihetta: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/150054/ON_Liski_Nikula.pd….

Muuta kirjallisuutta:

Dunderfelt, Tony: Läsnäoleva kohtaaminen (PS-kustannus, 2016)

Kivinummi, Jaana: Kun ei suju : selviytymisopas haastaviin asiakastilanteisiin (PS-kustannus, 2016)