Mistä löytäisin enemmän tietoa Honkongilaisesta pandemiasta 1969, ja miten se vaikutti Suomessa? Miten influenssa pandemioihin on aikaisemmin varauduttu…

Kysytty

Mistä löytäisin enemmän tietoa Honkongilaisesta pandemiasta 1969, ja miten se vaikutti Suomessa? Miten influenssa pandemioihin on aikaisemmin varauduttu Suomessa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tietoa löytyy vähän.
Kansanterveyslaki, tartuntatautilaki, rokotusohjelma ja muita keskeisiä lakeja ei ollut vielä säädetty 1950-1960 luvulla.

Tässä joitakin vanhoja lehtiartikkeleita influenssasta ja influenssarokotteesta Duodecim lehdessä:

1958/11 Erkki Klemola, Rasmus Stenström, Pirjo Mäkelä ja V. Ritarna: Havaintoja syksyn 1957 influenssaepidemian aikana aikuisilla esiintyneistä keuhkokuumeista s.605
1958/9 Liisa Haapanen: Eräs influenssarokotuksen tehokkuutta koskeva tutkimus s.507
1959/4 Kalevi Lyytikäinen [nekrologi]: Ns. aasialaisen influenssan vaikutuksesta keuhkotuberkuloosiin s.798
1965//2 Kari Cantell: Influenssarokotteet s.235
1975/2 Kimmo Aho ja Reijo Pyhälä: Influenssan epidemiologiaa s. 257

Artikkeleista voidaan tilata sinulle kopiot sähköpostiin varastokirjastosta. Ota yhteys kirjastoon.

Suomalaisen kirjallisuuden seura kerää muistitietoa eri aloilta, myös lääkärin ja hoitajan työstä, kannattaa tarkistaa, löytyykö tietoa myös etsimästäsi aiheesta:

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura
käynti: Hallituskatu 1, Helsinki
posti: PL 259, 00171 Helsinki
avoinna: ma - pe klo 8.30 - 16
puhelin: 0201 131 231
faksi: (09) 1312 3220
sähköposti: sks@finlit.fi

Teos
Hoitotyön muistot (2000) kertoo suomalaisesta terveydenhoidosta.

Taustatietoa voit hakea hakukoneilla http://www.google.com hakusanoilla asian flu tai hongkong flu.