Mistä löytäisin Eino Leinon nocturne runoon nuotit viululle?

Kysytty

mistä löytäisin Eino Leinon nocturne runoon nuotit viululle?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eino Leinon runon "Nocturne" on säveltänyt niin moni säveltäjä, että ennen kuin tähän kysymykseen voi vastata, pitää ensin tietää, kenen säveltäjän sävellystä etsitään. Laulujen nuotteja voi yrittää etsiä kirjastojen tietokannoista myös alkusanoilla, mistä erityisesti tässä tapauksessa voi olla apua, koska "Nocturne"-nimisiä kappaleita on satoja. Eino Leinon "Nocturne" alkaa: "Ruislinnun laulu korvissani". Jos säveltäjän nimeä ei tiedä, myös esittäjän nimen kautta sen voi saada selville, jos esittäjä on levyttänyt kappaleen. Esimerkiksi Yleisradion Fono-tietokannasta (http://www.fono.fi) voi tarkistaa, kuka on säveltänyt tietyn esittäjän esittämän kappaleen.

Todennäköisesti laulusta ei ole erityistä viulunuottia, mutta usein viulisti voi hyödyntää jotain muuta nuottia, esimerkiksi melodianuotinnosta tai yksinlaulunuottia. Jos laulusta olisi olemassa sovitus esimerkiksi viululle, olisi todennäköistä, että nuotissa ei olisi sanoja mukana, joten sitä ei voisi löytää alkusanojen avulla. Säveltäjän nimi on siis välttämätöntä tietää.