Mistä löytäisin askartelumalliksi oluttölkistä tehdyn keinutuolin ohjeen?

Kysytty

Mistä löytäisin askartelumalliksi oluttölkistä tehdyn keinutuolin ohjeen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vaikka Googlen avulla löytyy oluttölkeillä päällystettyjä taloja, autoja ja huonekaluja, oletamme , että kysyjä tarkoittaa pienikokoista keinutuolia. Kyselimme Tieto-listan kirjastoihmisiltä ymmärrystä asiaan. Tässä kooste heidän tietämyksestään:

Hakusanalla "tin can rocking chair" toi kuvamateriaalia Googlessa. Litistettyjen tölkkien metallinauhasta on rakennettu nukentuoleja ja tuolinnäköisiä neulatyynyjä ynnä muita. Työt voinee luokitella kategoriaan "tramp art", kulkumiesten =hobojen, hippien ym. valmistamiin esineisiin.

Seuraavaksi oikeita teko-ohjeita:

Ohje 1. "Leikataan tölkistä kansi pois taitereunan alta.
Leikataan tölkin sivut noin 3 mm suikaleiksi siten, että pohjan reunukseen jää noin 1 mm: n pelivara. Tölkin pohjasta tulee istuin, se on jo valmiiksi hieman pullistunut.
Jaetaan suikaleista hieman enemmän kuin 1/4 "selkänojaan". Liuskoja taivuttelemalla muodostetaan selkänoja.
Näiden sivuilta lähtee jalakset joihin käytetään pari suikaletta kaareen sekä keskeltä otetaan muutama suikale lisäksi tueksi, jalasten välistä lähtee joillain liuskoilla käsinojat.
Kun perusmuoto on saavutettu, tehdään tuoliin pehmustintyyny ja viimeistellään sitten etureunaan jääneillä liuskoilla etuosa."

Ohje 2: "Tölkistä poistetaan kansi ja sitten leikataan itse tölkki ohuiksi siivuiksi (n. 0.5cm) ja osa siivuista käännetään ylös = kiikun selkänoja ja käsinojat ja osa jätetään alasapäin = kiikkutuolin jalat. Ja sitten pieni pehmuste + kangaspala liimataan tölkin pohjaan istuimeksi."

Tästä osoitteesta myös kuva:
http://juttiksenblogi.blogspot.com/2008/06/aika-kuluu-kuin-kiikkutuolis…

Ja amerikkalainen sivusto:
http://cathyofcalifornia.typepad.com/cathy_of_california/2007/03/tin_ca…