Mistä löydän tietoa vanhoista tavoista ja rituaaleista talon rakentamiseen liittyen? Nykyisin on vielä käytössä harjannostajaiset ja tupaantuliaiset.

Kysytty

Mistä löydän tietoa vanhoista tavoista ja rituaaleista talon rakentamiseen liittyen? Nykyisin on vielä käytössä harjannostajaiset ja tupaantuliaiset.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Oikein mukava rakennusperinnnekirja on Erkki Helamaan "Vanhan rakentajan sanakirja" (2004). Sieltä löytyy selityksiä monille talonrakennukseen liittyville tavoille ja käsitteille. Harjannostajaisista voi lukea esim. Kustaa Vilkunan teoksesta "Työ ja ilonpito: kansanomaisia työnjuhlia ja kestityksiä". Myös vanhat klassikot Ilmar Talven "Suomen kansankulttuuri" (3. painos 1990) ja Toivo Vuorelan "Suomalainen kansankulttuuri" (1975) voisivat olla kiinnostavaa luettavaa.

Lisäksi kannattaa vierailla Museoviraston rakennushistorian osaston internet-sivuilla osoitteessa http://www.nba.fi/fi/rakennusperinto sekä uudessa Rakennusperintö-portaalissa http://www.rakennusperinto.fi/fi_FI/ .