Mistä löydän tietoa ns."uusi kasvatus" ilmiöstä, joka tuli tutuksi Europassa 1900-luvun alussa. Siihen kuului esim. Ellen key, M. Montessori ym ?

Kysytty

Mistä löydän tietoa ns."uusi kasvatus" ilmiöstä, joka tuli tutuksi Europassa 1900-luvun alussa. Siihen kuului esim. Ellen key, M. Montessori ym ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Uusi kasvatus" -suuntauksen kehittäjiin kuuluu kasvatusfilosofi John Dewey. Hänen Experience and education -teoksensa (alkuper. 1938) löytyy Helsingin yliopiston kirjastosta (ei ole pääkaupunkiseudun yleisissä kirjastoissa). Tässä on ote Mette-Maria Kokkosen pro gradu -työstä:
"John Dewey, joka oli 1900-luvun vaikuttavimpia kasvatusfilosofeja, alkoi ensimmäisten pedagogien joukossa tutkia kokemusta ja sen merkitystä kasvatukselle ja oppimiselle. -- Tämä niin sanottu uusi kasvatus korosti ihmisen omia kokemuksia oppimisen lähteenä ja otti käyttöön luonnontieteille ominaisen kokeilun tiedonhankintamenetelmänä. Uuden kasvatusfilosofian perusajatuksena oli, että kokemuksen ja kasvatuksen välillä oli tiivis ja välttämätön yhteys (Dewey 1951)" Otteessa on referoitu yllä mainittua Deweyn teosta.
Gradu on luettavissa osoitteessa:
http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/kas/opett/pg/kokkonen/koulumui.html

Muita Maria Montessorista, Ellen Keystä ja Deweystä kertovia linkkejä:
http://www.socsci.kun.nl/ped/whp/histeduc/links08d.html
Kirjoja Deweystä, joita löytyy pääkaupunkiseudun yleisistä kirjastoista:
1) Boken om pedagogerna / huvudredaktörer: Lars Svedberg och Monica Zaar |
1998 (mukana myös mm. Maria Montessori)
2) Dewey, John: Democracy and education--an introduction to the philosophy of education (1997)|
3) Törmä, Sirpa
Kasvun mahdollisuus--kasvuprosessin ja kasvatuksen eettisten perusteiden tarkastelua George Herbert Meadin ja John Deweyn ajattelun avulla (Tampereen yliopisto, 1996)

Montessorista ja montessori-pedagogiikasta on saatavilla useita teoksia Helsingin kaupunginkirjastosta. Tässä on muutamia suomenkielisiä:
1) Platonista transmodernismiin--juonteita ihmisyyteen, ihmiseksi kasvamiseen, oppimiseen, kasvatukseen ja opetukseen (toim. Raija Huhmarniemi, Simo Skinnari, Juhani (Suomen kasvatustieteellinen seura,2001) (kasvatushistoriasta, mm. Ellen Keystä ja John Deweystä)
2) Hayes, Mary: Montessori-pedagogiikka (1985)
3) Pedagogisia vaihtoehtoja
(toim. Pirjo Ståhle 1993)
4) Montessori, Maria:
Lapsen salaisuus (1983, 6. p)

Kirjoja Keystä, joita löytyy pääkaupunkiseudun yleisistä kirjastoista:
1) Key, Ellen : Barnets århundrade (1996)
Barnets århundrade 2 (1995)
2) Leche-Löfgren, Mia:
Ellen Key (1930)
Kaikkia Deweystä, Keystä tai Montessorista löytyviä kirjoja voi selata pääkaupunkiseudun Plussa-aineistotietokannassa. Se on osoitteessa http://www.libplussa.fi/