Etsin John Deweystä tietoa, koska minun pitää tehdä kasvatusfilosofinen essee Turun yliopistoon luokanopettajakoulutukseen kuuluvaan filosofian kurssiin nyt…

Kysytty

Hei!Etsin John Deweystä tietoa, koska minun pitää tehdä kasvatusfilosofinen essee Turun yliopistoon luokanopettajakoulutukseen kuuluvaan filosofian kurssiin nyt tammikuulla. Etsin esimerkiksi Deweyn elämänkertaa tmv. ja internet antoi tämän osoitteen.Miten löydän siihen tietoa?
Kiitos avusta!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysy kirjastonhoitajalta -sivuston arkistosta (http://www.kirjastot.fi/fi-FI/tietopalvelu/arkisto.aspx ) löytyy tieto, että John Deweytä on käsitelty täällä aiemminkin. Kopioin tähän vastauksen vuodelta 2002: "Uusi kasvatus" -suuntauksen kehittäjiin kuuluu kasvatusfilosofi John Dewey. Hänen Experience and education -teoksensa (alkuper. 1938) löytyy Helsingin yliopiston kirjastosta (ei ole pääkaupunkiseudun yleisissä kirjastoissa). Tässä on ote Mette-Maria Kokkosen pro gradu -työstä:
"John Dewey, joka oli 1900-luvun vaikuttavimpia kasvatusfilosofeja, alkoi ensimmäisten pedagogien joukossa tutkia kokemusta ja sen merkitystä kasvatukselle ja oppimiselle. -- Tämä niin sanottu uusi kasvatus korosti ihmisen omia kokemuksia oppimisen lähteenä ja otti käyttöön luonnontieteille ominaisen kokeilun tiedonhankintamenetelmänä. Uuden kasvatusfilosofian perusajatuksena oli, että kokemuksen ja kasvatuksen välillä oli tiivis ja välttämätön yhteys (Dewey 1951)" Otteessa on referoitu yllä mainittua Deweyn teosta.
Gradu on luettavissa osoitteessa:
http://ethesis.helsinki.fi/ju...mui.html
Muita Maria Montessorista, Ellen Keystä ja Deweystä kertovia linkkejä:
http://www.socsci.kun.nl/ped/...08d.html
Kirjoja Deweystä, joita löytyy pääkaupunkiseudun yleisistä kirjastoista:
1) Boken om pedagogerna / huvudredaktörer: Lars Svedberg och Monica Zaar |
1998 (mukana myös mm. Maria Montessori)
2) Dewey, John: Democracy and education--an introduction to the philosophy of education (1997)|
3) Törmä, Sirpa
Kasvun mahdollisuus--kasvuprosessin ja kasvatuksen eettisten perusteiden tarkastelua George Herbert Meadin ja John Deweyn ajattelun avulla (Tampereen yliopisto, 1996)