Mistä löydän tietoa käsitteestä "uskottu mies" ja tämän tehtävistä?

Kysytty

Mistä löydän tietoa käsitteestä "uskottu mies" ja tämän tehtävistä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tietyissä tilanteissa ihminen tarvitsee toisen edustajakseen. Useimmiten hän voi hoitaa asiansa valtuuttamalla toisen asiamiehenään, ehkä suorastaan yleisvaltuutettunaan, huolehtimaan niistä. Toisinaan ei ihminen - syystä tai toisesta - tähän voi tai halua turvautua. Silloin hänelle voidaan määrätä tuomioistuimessa uskottu mies etuja valvomaan.

Uskottu mies on tarpeen silloin, kun holhoojan ja holhuunalaisen - esim. isän ja lapsen - edut joutuvat ristiriitaan esim. tehtäessä kauppa lapsen kanssa tai eräissä perintöasioissa. Toinen tapaus on sellainen, että on hoidettava erityistä asiaa tai omaisuutta sellaisen puolesta, joka ei itse kykene asiaansa sairauden tai poissaolon takia hoitamaan.

Kolmannessa esimerkissä aviero on pantu vireille Virallisessa lehdessä tilanteessa, jossa jutun vastaaja on tietymättömissä. Silloin uskotun miehen määrää sama alioikeus, jossa erojuttu on vireillä. Puolisolla on myös tietyissä tilanteissa oikeus saada laadituksi luettelo irtaimesta omaisuudestaan ja vaatia toisen puolison osallistumista tähän. Jos hän ei siihen suostu, voidaan puolison pyynnöstä määrätä uskottu mies edustamaan niskoittelevaa aviokumppania luetteloinnissa.
(Lakitiedon pikkujättiläinen 1985, s.1090)
Lisää aiheesta löytyy ainakin teoksesta: Johdatus Suomen oikeusjärjestelmään 1. (1996) 3 § luku 5.

6 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Uskottu mies -termi on nykyisin käytössä vain perunkirjoituksen yhteydessä. Tämä artikkeli kertoo edunvalvojasta.