Mistä löydän tietoa aiheesta elämän todellisuus ja mitkä ovat yleisesti suosittuja/hyviä teoksia jotka käsittelevät tätä aihetta? Ne voivat olla pohtivia…

Kysytty

Mistä löydän tietoa aiheesta elämän todellisuus ja mitkä ovat yleisesti suosittuja/hyviä teoksia jotka käsittelevät tätä aihetta?

Ne voivat olla pohtivia filosofisia teoksia tai kaunokirjallisuudenomaisia tarinoita. Esimerkkinä viihdemaailmasta elokuvat matrix ja vanilla sky jossa todellisuus sekoittuu fiktiiviseen maailmaan.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjaston tietokannassa voi tehdä hakuja kaksiosaisella asiasanalla elämän tarkoitus. Hakutulokseen tulee teoksia useista eri kirjastoluokista, teoksen näkökulmasta riippuen. YKL-luokituksen mukaan kirjastossa kannaattaa mennä selaamaan kirjoja esim. hyllyihin 11 (filosofia), 17.3 (elämänfilosofia, elämäntaito), 21 (uskonnonfilosofia), 52.2 (maailmankaikkeus, tähdet, tähtijärjestelmät) sekä 56.41 (kehitysoppi, evoluutio). Muita asiasanoja lisähakuihin: elämänfilosofia, elämänkatsomus ja elämäntaito.
Internetissä löytyy Google-haussa termillä elämän tarkoitus internet- tietosanakirja Wikipedian artikkeli, jossa käsitellään aihetta tieteen, länsimaisen filosfian, uskontojen, ateismin näkökulmista. Kirjailijanimiä esim. Sokrates, Friedrich Nietzsche, William James, Arthur Schopenhauer, Martin Heidegger, Jean-Paul Sartre.
Kappaleessa Käsite populaarikulttuurissa mainitaan kaksi mielenkiintoista teosta: Douglas Adamsin kirja "Linnunradan käsikirja liftareille", jossa on esitetty vastaus elämään, maailmankaikkeuteen ja kaikkeen muuhun sellaiseen sekä Monty Pythonin elokuva "Monty Pythonin elämän tarkoitus" (Monty Python's Meaning of Life, 1983). Kaksi em. ovat parodioita aiheesta. Wikipedian artikkelin yhtenä lähteenä on kirja Dawkins, Richard (1993). Geenin itsekkyys (Alkuteoksen 2. laitos ilm. 1989. Suomentanut Kimmo Pietiläinen. Helsinki: Art House.
http://fi.wikipedia.org/wiki/El%C3%A4m%C3%A4n_tarkoitus