Otsikko
Mistä löydän runon nimeltä Lakkorikkuri?

Kysytty

Mistä löydän runon nimeltä Lakkorikkuri?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastolaisten keskustelupalstalta tuli muutamia ehdotuksia, olisiko tarkoittamasi runo Lakkorikkuri jokin näistä lauluista:

Lakonrikkurien riemumarssi. Laulu alkaa näin: "Tuli viestiä maaillman nurkilta, siellä syntyi lakko taas. Muutamassta mammonarattaasta on työvoima taaskin haas." Nuotit ja kaikki 15 säkeistöä löytyvät Ilpo Saunion toimittamasta teoksesta Edestä aattehen : Suomalaisia työväenlauluja 1890-1938. Tammi, 1978. Sävelmä on kansanlaulu Eklöfin Augusti Porvoossa, jota on käytetty myös tunnetussa Perustuslaillisten riemumarssissa. Lakonrikkurin riemumarssi ilmestyi Tampereella 1912 painetussa arkkivihkosessa Kaksi uutta laulua, hyräili Mooses. Riemumarssin parina on ns. Matin muijan sävelmällä kulkeva Lakonrikkurin elämän työn kirous.

Helsinkiläisten Hiilipoikien ohjelmistossa oli 1950-luvulla Aarne Dahlin kirjoittama Rikkurin synty.

Mikko Perkoilalla on myös laulu Rikkuri, sanat ja nuotit löytyvät teoksesta Perkoila, Mikko (säv.) : Tervetuloa Mutanttimaahan : ja melkein kaikki muut laulut viime vuosisadalta. Suomen musiikkikirjastoyhdistys, 2001

Olli Pellikka on sanoittanut 1970-luvulla laulun Antti Mäntti, lakkorikkuri. Sävel on kansansävelmä. Laulun esittää Anita Eriksson levyllä Joe Hillin lauluja.