Mistä laulukirjasta löytäisin seuraavan laulun? Ja mistä löydän laulukirjan? Se riemussa enkelten laulavain ja tuikkeessa tähtien saapuu ain, niin auvoisna…

Kysytty

Hei! Mistä laulukirjasta löytäisin seuraavan laulun? Ja mistä löydän laulukirjan? Se riemussa enkelten laulavain ja tuikkeessa tähtien saapuu ain, niin auvoisna joulumme aatto. On kuusi niin uhkea hohteessaan ja kaikki on puhdasta parhaillaan, kotipiiri ja juhlasaatto. Ja taas pyhät lauseet luetaan lapsesta seimen, kun päälle maan tuli pelastus kuolemalta ja kuullahan hämmästys paimenten, kun kaikui virsi enkelten, että pimeän murtui valta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysytty laulu taitaa olla Juhani Pohjanmiehen säveltämä "Jouluaatto". Sen alkusanat ovat juuri "Se riemussa enkelten laulavain".

Tämä laulu löytyy ainakin kahdesta vanhemmasta kokoelmsta, jotka molemmat löytyvät ainakin HelMet-musiikkivarastosta Tikkurilasta (olivat tätä kirjoitettaessa hyllyssäkin).

1) Kansakoulun laulukirja ja musiikkioppi (WSOY 1933) Pysyvä linkki on http://luettelo.helmet.fi/record=b1564047~S9*fin
Tämä löytyy myös Tampereen kokoelmista, mutta oli lainassa.
2) Pohjanmies: Kootut joululaulut (Gummerus 1956) Pysyvä linkki on http://luettelo.helmet.fi/record=b1458794~S9*fin
Tämäkin löytyy Tampereelta, mutta molemmat kappaleet olivat lainassa. PIKI-kirjastoista tämä löytyy myös Akaalta ja Mäntästä.

Pohjanmies on vielä tekijänoikeuden suojaama säveltäjä, joten emme valitettavasti voi lähettää nuottia kopiona, vaan asiakkaan on lainattava nuotti.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto