Mistä lähtien Eppu Salminen on tunnettu julkisuudessa tällä nimellä ja mistä tuo Eppu tulee? Esimerkiksi kun hän esiintyi Ruusun ajassa, lopputeksteissä luki…

Kysytty

Mistä lähtien Eppu Salminen on tunnettu julkisuudessa tällä nimellä ja mistä tuo Eppu tulee? Esimerkiksi kun hän esiintyi Ruusun ajassa, lopputeksteissä luki Jarmo Salminen, eli ilmeisesti tuohon aikaan vielä Eppu-nimitystä ei käytetty.

Vastaus

Vastattu

90-luvun alussa  – esimerkiksi juuri Ruusun ajassa ja Helsingin kaupunginteatterissa esitetyssä Juha Siltasen Foxtrotissa –  Salminen on vielä Jarmo. Vuosina 1992–96 hän on kiinnitettynä Tampereen Työväen Teatterin näyttelijäkuntaan; TTT:n ennakkomateriaaleissa ja näytelmien lehtiarvosteluissa hän on alusta alkaen Eppu. Tampereella Salminen debytoi pienessä osassa Juhani Ahon Omatunnon näytelmäsovituksessa, mutta tekee läpimurtonsa jo seuraavassa roolissaan Adolf Hitlerinä Georg Taborin näytelmässä Taisteluni: "Salminen, Eppu. Nimi mieleen. TTT:n tuoreimpia näyttelijöitä. Saa poikkeuksellisen tilaisuuden. Saa esiintyä näytelmän Hitlerinä, koko näyttämön keskipisteenä, ja kyseessä on sentään melkeinpä pojan esittäytymisrooli."

Salmisen nimenvaihdos ajoittunee siis kutakuinkin yksiin hänen Helsingistä Tampereelle siirtymisensä kanssa. Eppu-nimi sinänsä on vanhempaa perua. Sen taustalla lienee Salmisen ensimmäinen elokuvarooli: Eppu oli Salmisen näyttelemän roolihahmon nimi Mikko Niskasen ohjaamassa elokuvassa Mona ja palavan rakkauden aika (1983). Kirjassaan Lasten ristiretki (2009) Salminen kertoo elokuvan kutsuvierasnäytännöstä näin: "Kun elokuva on lopulta valmis ja ensimmäinen kutsuvierasnäytäntö koittaa, Niskanen esittelee valkokankaan edessä kaikki näyttelijät yleisölle. Hän lähestyy minua, ja kun hän saapuu kohdalleni, hän yllättäen sulaa sydämelliseen hymyyn, tarttuu kiinni harteista ja huudahtaa: 'Hyvä ystäväni – Eppu!'" (s. 19)

Lähteet:
Aplodi-lehden vuosikerrat 1993 ja 1994
Leena Hietanen, Puhuvia papukaijoja pelkuruuden ja petturuuden näyttämöllä. – HS 20.2.1991
Panu Rajala, Tasavallan toinen teatteri : Tampereen Työväen Teatteri 1964–2001
Seppo Roth, Adolfin aiemmat vaiheet. – Aamulehti 29.1.1994
Eppu Salminen, Lasten ristiretki
Teatterit ja teatterintekijät 2005
Mona ja palavan rakkauden aika | Kansallinen audiovisuaalinen instituutti (finna.fi)