Huippunäyttelijä Helen McCrory kuoli hiljattain. Siitä tuli mieleeni, että olen joskus etsiskellyt tv:ssä Suomessa esitettyä minisarjaa, jossa hän esiintyi…

Kysytty

Huippunäyttelijä Helen McCrory kuoli hiljattain. Siitä tuli mieleeni, että olen joskus etsiskellyt tv:ssä Suomessa esitettyä minisarjaa, jossa hän esiintyi pääosassa. En ole onnistunut löytämään. Kyse on muistaakseni 2000 -luvulla esitetystä sarjasta (tv-elokuva useassa osassa..?) , jossa näyttelijä esittää naista, joka solmii avioliiton ja alkaa intohimoisesti, mutta sitten tulee ongelmia. Naisella on poika entisestä avioliitosta ja suhde pojan ja äidin välillä on äärimmäisen läheinen ja hieman erikoinenkin. Naisen mielenterveys alkaa horjua ja ainakin lopussa on tulipalo, heittäytyikö nainen siihen vai mitä tapahtui. Traaginen loppu joka tapauksessa. Erittäin vahva roolityö. Mikähän oli sarjan nimi suomeksi ja englanninkielinen nimi ja milloin se on tehty? Onko sitä löydettävissä, tehty dvd:nä? Kiitos paljon!!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin Sanomien arkistojen mukaan Suomen televisiossa on 2000-luvun alussa esitetty ainakin kaksi televisiosarjaa, joissa näyttelijä Helen McCrory oli mukana. 23.9.2001 alkoi TV1-kanavalla kymmenosainen englantilaissarja Yltäkylläisyyden maa (In a Land of Plenty). Sen keskiössä oli Freemanien perhe 1900-luvun jälkipuoliskolla. "Pikkukaupungin tehtaan omistaja Charles kohtelee Mary-vaimoaan (Helen McCrory) kuin tehtaansa koneita: käyttää ja huoltaa. Lapsia tuotetaan tehokkaasti."

Toinen brittisarja, North Square tapahtui Leedsissä. Tässä sarjassa liikuttiin juristien maailmassa, päänäyttämönä North Square Chambers -lakifirma. Helen McCrory esitti lakimies Billy Guthrien raskaana olevaa vaimoa. Esitysaika oli syksy 2002.

Tolstoi-dramatisoinnissa, Anna Karenina -minisarjassa McCrory esitti nimiosaa. Allen Cubittin sovittama ja David Blairin ohjaama neliosainen brittisarja esitettiin kesällä 2002. Annan kohtaloksi koitui kreivi Vronski (Kevin McKidd).

Vuonna 1998 esitettiin myös elokuva Toivoa vailla (Streetlife, Englanti 1995) "Loistavasti näyttelevä Helen McCrory on walesilainen pesulan työläisnainen Jo, jonka elämä kulkee kolhusta ja pettymyksestä toiseen."

Olisiko muistelemasi sarja siis ehkä jokin näistä?

Helsingin sanomat

Helen McCrory elokuvissa ja televisiosarjoissa: https://www.imdb.com/name/nm0567031/