Mistä kirjasta saa tietoa leijan rakentamisesta? Tarkoitus olisi tehdä niitä ala-asteen oppilaiden kanssa.

Kysytty

Mistä kirjasta saa tietoa leijan rakentamisesta?
Tarkoitus olisi tehdä niitä ala-asteen oppilaiden kanssa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jim Rowlandsin englanninkielinen teos "Kites to make and fly" , 1989, ISBN 0-8521-9801-9, on mielestäni varsin käyttökelpoinen. Kirjassa on erittäin selkeät, verraten isokokoiset piirrokset ja valmistusohjeet.

Suomalaisen alan uranuurtajan Mårten Bondestamin kirjat "Lennä, lennä leijani", 1982, ISBN 951-35-2743-3 ja "Better kites--Parempia leijoja", 2000, ISBN 951-98450-0-3, ovat myös tutustumisen arvoisia. Kuvitus on Rowlandsin kirjaan verrattuna kuitenkin epäselvempi. Toisaalta Bondestam antaa seikkaperäisiä ohjeita leijan lennätyksestä, säädöistä, pulmatilanteista jne. Eli kannattanee tutustua näihin kaikkiin.

Jos haluat perehtyä aiheeseen perusteellisemmin, Maxwell Edenin "The magnificent book of kites--explorations in design, construction, enjoyment & flight", 1998, ISBN 0-8069-4990-2, on tuhti tietopaketti, 464 s., leijoista.

Aineistotietokannasta etsiessäsi kirjoita asiasanaksi: "leijat".