Mistä kirjasta löytyy satu Pekka Peloton ja Meri-Matti? (Kirjoitusasusta ei ole 100 % varmuutta.) Kysymyksessä on satu, jota on luettu ainakin 1950-luvulla.

Kysytty

Mistä kirjasta löytyy satu Pekka Peloton ja Meri-Matti? (Kirjoitusasusta ei ole 100 % varmuutta.) Kysymyksessä on satu, jota on luettu ainakin 1950-luvulla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mahtaakohan kyseessä olla satu? Suomeksi käännettyjen sarjakuvien luettelosta http://www.sci.fi/~karielk/com_fien.htm löytyi mainitun niminen sarjakuva. Alkuperäiseltä nimeltään se on Dickie Dare. Tekijä oli alunperin Milton Caniff, sittemmin Coulton Waugh. Päähenkilö oli seikkailuista unelmoiva lukuintoinen poika, joka isänsä ystävään, hurjapäiseen merimieheen, tutustuttuaan kokee tämän kanssa oikeita seikkailuja ympäri maailmaa. Sarjakuva ilmestyi Yhdysvalloissa v. 1933-1957. Käytettävissä olevista lähteistä ei löytynyt tarkempaa tietoa koska ja missä muodossa sitä olisi julkaistu Suomessa.
Lukijakommenteista saatu tarkennus: Sarjakuvaa on julkaistu Seurassa 50-luvun loppupuolella.