Mistä juontaa juurensa TONTERI sukunimi?

Kysytty

Mistä juontaa juurensa TONTERI sukunimi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tonteri-nimen historiasta löytyi seuraavaa tietoa:

"TONTERI (631)*
Vanhimmat tiedot Tonder, Tonteri-nimistä ovat Etelä-Karjalasta. Jääsken tilikirjoihin on merkitty Staffa tond 1546 l. tonderijn 1546 ja l tondheri 1564, vuonna 1625 oli Jääsken lautamiehenä Lasse Tonteri. Antreassa on kirjattu Thomas Tonderi 1726 ja Tuomas Tonteri 1888. Raudussa on Tontereita asunut ainakin 1700-luvulla, ja Kivennavalla on Tonteri kiteytynyt kylänkin nimeksi. Siirtolaisina on Tontereita tullut sotien jälkeen runsaasti ennen kaikkea Hämeeseen Antreasta ja Vuoksenrannasta, mutta jonkin verran myös Kirvusta, Vuokselasta ja Kivennavalta, Tonder-nimisiä (74) Muolaasta. Pohjanmaalta on kirjattu Jåp tonderssn 1543. Nimen taustalla on ilmeisesti germaanista lainaa oleva Donder, Donner, Dunder 'ukkonen', joka on voinut esiintyä varhaisena sotilasnimenäkin."

* nimeä kantavien Suomessa asuvien henkilöiden määrä vuonna 1998

Lähde: Pirjo Mikkonen ja Sirkka Paikkala, Sukunimet (2000)

21 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Mistä juontaa juurensa Sarvi sukunimi?

Suomennos nimestä Horn?

Tonteri (Tonder) nimi on tullut todennäköisesti Tanskasta, jossa on vieläkin kaupunki nimeltä Tonder. Se sijaitsee Tanskan ja Saksan rajalla. Tarkkaa tietoa ei vielä ole, mutta nimi on tullut Suomeen, todennäköisesti keskiajan kauppiaiden matkassa Suomeen, karjalankannakselle.