Mistä juontaa Helsingin kaupunginkirjaston YKL:stä poikkeava luokitus?

Kysytty

Mistä juontaa Helsingin kaupunginkirjaston YKL:stä poikkeava luokitus?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kaupunginkirjastossa siirryttiin vuonna 1941 käyttämään omaa luokitusjärjestelmää, joka perustuu YKL:ään eli yleisten kirjastojen luokitusjärjestelmään. Tuolloin kaupunginkirjastossa oltiin sitä mieltä, että Luokitusopas-niminen kirjanen, joka silloin vastasi YKL:ää, jakaa luokiteltavan aineiston liian karkeasti. Omaan luokitukseen päädyttiin siis siksi, että katsottiin, että tarvitaan tarkempi tapa luokitella. Omasta luokitusjärjestelmästä ei ole myöhemminkään luovuttu mm. siksi, että aineiston uudelleen luokittelu kaikkine siihen liittyvine töineen olisi valtava urakka.

HKLJ:stä eli Helsingin kaupunginkirjaston luokitusjärjestelmästä on julkaistu 5 painosta (5. uusittu painos vuonna 1995). Vuonna 2002 HKLJ:stä limestyi verkkoversio http://finto.fi/hklj/fi/. Se sisältää myös YKL-haun, jonka avulla saadaan selville mitkä HKLJ:n luokat vastaavat tiettyä YKL-luokkaa. Tästä lähtien luokitusjärjestelmää on ylläpidetty vain verkkoversiona.

15 ääntä

Kommentit

Mistä löytyy helsingin kaupungin kirjastoluokat