Missähän yhteydessä ja milloin filosofi Georg Henrik von Wright olisi sanonut, että maailmanuskonnot ovat vaikuttaneet sivilisaatioitten (tai kulttuurien…

Kysytty

Missähän yhteydessä ja milloin filosofi Georg Henrik von Wright olisi sanonut, että maailmanuskonnot ovat vaikuttaneet sivilisaatioitten (tai kulttuurien)kehittymiseen myönteisesti? Lausuma uskonnon myönteisestä vaikutuksesta saattoi myös koskea nimenomaan kristinuskon vaikutusta läntiseen maailmaan! Mitenkän tästä asiasta pääsisi selvyyteen ja onkohan se edes mahdollista - häneltä itseltään sitä ei oikein rohkene kysellä..

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Akateemikko Georg Henrik von Wright on varmasti yksi tärkeimpiä suomalaisia filosofeja. von Wright on myös kansainvälisesti merkittävimpiä tiedemiehiämme, hän esimerkiksi seurasi jo vuonna 1948 Ludwig Wittgensteinia Cambridgen yliopiston filosofian professorina. von Wright onkin elämänsä aikana julkaissut huomattavan määrän teoksia ja yksittäisiä artikkeleita. Lisäksi häntä on merkittävänä kulttuurivaikuttajana haastateltu usein eri tiedotusvälineissä. Niinpä mainitsemasi yksittäisen toteamuksen - jonka muodostakaan et ole ihan varma - löytäminen on melko hankalaa.

Seuraavista viitteistä saattaa kuitenkin olla sinulle apua. von Wright on todennut omasta suhteestaan uskontoon Niin & Näin-lehden 2/95 haastattelussa seuraavasti:

"Itse en ole suinkaan uskovainen, minulla ei ole koskaan ollut henkilökohtaista suhdetta uskontoon. Tästä huolimatta luulen, että uskonto on tärkeämpi kulttuurinen elämäntekijä kuin mitä ehkä olin aikaisemmin taipuvainen ajattelemaan. Humanistinen asenne tai ajatustapa yhdistetään usein ehdottomaan sekulaarisuuteen. Sekulaarisuus on varmasti välttämättömyys, en voi uskoa itse uuteen uskonnon renesanssiin mutta en ole suinkaan vakuuttunut siitä, että sekularisoitumisen tie oli tie onnen valtakuntaan. Ehkä on päinvastoin." Haastattelu löytyy kokonaisena verkosta osoitteesta http://www.netn.fi/295/netn_295_wright.html

Saman lehden numerossa 1/99 Mikko Salmela kirjoittaa von Wrightin tuoreesta ajatuksesta ihmisen identiteettiä määrittävistä arvoyhteisöistä, joista esimerkki on kristilliseen etiikkaan perustunut eurooppalainen arvo- ja normijärjestelmä. Linkki artikkeliin http://www.netn.fi/199/netn_199_salm.html

Jos olet laajemmin kiinnostunut filosofiasta, hyviä filosofia-aiheisia linkkejä löytyy Niin & Näin -lehden linkkisivulta http://www.netn.fi/netn_linkit.html .