Missähän Oulussa on 1780-luvulla ollut puutarhureita ja mistä heistä voisi saada tietoa? Esi-isäni, Ruotsin Strängnäsissä noin 1762 syntynyt Carl-Erik Altin…

Kysytty

Missähän Oulussa on 1780-luvulla ollut puutarhureita ja mistä heistä voisi saada tietoa? Esi-isäni, Ruotsin Strängnäsissä noin 1762 syntynyt Carl-Erik Altin oli Oulun srk:n rippikirjan mukaan trädgårdsmästare, kunnes muutti Pudasjärvelle ruotusotilaaksi. En ole pystynyt selvittämään, missä hän olisi puutarhurin oppinsa saanut tai edes miten ja milloin hän on Suomeen päätynyt, on saattanut tulla toisen vaimonsa perheen mukana Tukholmasta.
Tässä hänestä tietoa https://www.geni.com/people/Carl-Erik-Altin/6000000010161189344 .

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Oulun puutarhureista ja puutarhoista voi mahdollisesti löytyä tietoa Oulun historiaa käsittelevistä teoksista:
- Näsänen, Maija-Liisa: Owla - Oula - Oulu : kaupungin perustamisesta maailmansotiin / Maija-Liisa Näsänen. [Oulu] : Pohjoinen, 1998
ISBN 951-749-270-7
- Valkean kaupungin vaiheet : Oulun historiaa / toim. Kyösti Julku ; kirj.: Anja Allas...[ja muita] ; [julk.] Pohjois-Suomen historiallinen yhdistys = Societas historica Finlandiae septentrionalis. [Oulu] ; Pohjois-Suomen historiallinen yhdistys, 1987 - (Studia historica septentrionalia, ISSN 0356-8199 ; 13.) - (Pohjois-Suomen Historiallinen Yhdistys. Studia Historica Septentrionalia, ISSN 0356-8199 ; 13.)
ISBN 951-95473-4-7
- Halila, Aimo.
Oulun kaupungin historia 2 : 1721-1809 / Aimo Halila. Oulu : Kirjola, 1953.
- Virkkunen, A. H.
Oulun kaupungin historia 1 : kaupungin alkuajoilta isonvihan loppuun / A. H. Virkkunen. Oulu : [Oulun kaupunki], 1953.
- Hautala, Kustaa: Oulun kaupungin historia 4 : 1856-1918. Oulu: Oulun kaupunki, 1976.

Netistä löytyy hieman tietoa ensimmäisistä puutarhureista: http://www.puutarhatarinoita.fi/historiaa/

Myös Suomen sukututkimusseuran kirjastosta voi mahdollisesti löytyä tietoa: https://www.genealogia.fi/kirjasto.