Otsikko
Missähän jatkosodassa taisteli Järeä Patteristo 3 ja erityisesti sen 2. patteri? Missä se koottiin? Mihin ylempään joukko-osastoon mahdollisesti kuului?…

Kysytty

Missähän jatkosodassa taisteli Järeä Patteristo 3 ja erityisesti sen 2. patteri?
Missä se koottiin? Mihin ylempään joukko-osastoon mahdollisesti kuului?
Liittyykö Sääviestityskeskus jotenkin tähän? Sotilaan kuolinilmoitus on lähetetty peiteluvusta 3376 ja sen on tarkistanut peiteluku 3222:ssa eli 11. KEK:ssa (sijaitsi Simpeleessä?) eräs lotta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Järeä Patteristo 3 perustettiin Tapanilassa, pääosin helsinkiläisistä ja Helsingissä asuvista siirtoväkeen kuuluvista. Sen 2. Patteri sijoitettiin heinäkuussa 1941 Laikon Väärämäkeen, josta se siirrettiin elokuun alussa Rautjärven Vähikkälän kylään, ja sieltä Aunuksen suunnalle, jossa patteri otti osaa Tuulosjoen taisteluun 4.9. 2. Patteri siirrettiin 13.9. VII AK:aan Prääzän ja Petroskoin suunnalle, ja marraskuussa patteri asettui lopullisesti Lotinanpeltoon, jossa se oli aina 21.6.1944 saakka.

Järeä Patteristo 3:n ja sen 2. Patterin säilyneet sotapäiväkirjat on digitoitu ja ne ovat käytettävissä Kansallisarkiston Astia-palvelussa. Niistä selviää tarkemmin patterin sotatie ja arki.

Lisätietoja löytyy myös patteriston historiikista, jota voi tiedustella omasta lähikirjastosta:

Pesonen, O. (1969). Järeä patteristo 3 jatkosodassa.

Sääviestityskeskuksesta ei Pesosen teoksessa nähdäkseni ollut mainintaa, mutta sääpalvelu liittyi muuten läheisesti kenttätykistön toimintaan. Sääpalvelun roolista kerrotaan esim. K. Höglundin artikkelissa, joka on verkossa saatavilla:

Höglund, K. (1981). Sääpalvelu. Tiede ja ase, 39(39), 223.