Missä Rex Stoutin kirjassa henkilöhahmo Archie Goodwin sanoo tulleensa vanhaksi?

Kysytty

Hei!
Missä Rex Stoutin kirjassa henkilöhahmo Archie Goodwin sanoo tulleensa vanhaksi? Vai onko Robert Goldsboroughin kirjassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vaikka vuodet vaihtuvat ja maailma muuttuu, Nero Wolfe ja Archie Goodwin eivät vanhene, niin kuin Thomas Gifford kirjoittaa Stoutin A family affair -kirjaan laatimassaan johdannossa (suom. Nero Wolfen viimeinen juttu). Marvin Kayen Nero Wolfe : the Archie Goodwin files toteaa Stoutin "jäädyttäneen" Archien pysyvästi noin 34-vuotiaaksi. Kaiken kaikkiaan Stoutin romaanisarjassa on äärimmäisen vähän viittauksia sen päähenkilöiden ikääntymiseen. Fer-de-lancessa (suom. Keihäskäärme) Archie huomauttaa leikkimielisesti Wolfen olevan tulossa vanhaksi. Ainoa Wolfe-kirjoja selaillessani vastaani tullut suora kommentti puhujan itsensä vanhaksi tulemisesta löytyy kirjasta Some buried Caesar (suom. Caesar on kuollut), eikä sekään ole Archien repliikki.

Robert Goldsborough jatkaa Wolfen ja Goodwinin yhteisten tapausten sarjaa Stoutin antaman mallin mukaisesti: maailman muutokset heijastuvat kirjojen tapahtumiin, mutta pääpari vaikuttaa pysyvän muuttumattomana. Goldsboroughin Archie on saanut tietokoneen työkalukseen, mutta modernin teknologian haasteetkaan eivät tunnu lannistavan etsivää siinä määrin, että tältä irtoaisi tuskastunut kommentti vanhaksi tulemisesta.

Joudun siis pahoitellen tunnustamaan, etten kysymyksessä mainittua Archie Goodwinin lausahdusta onnistunut paikantamaan. Täytyy toivoa, että aktiivisten lukijoidemme joukosta löytyy joku Stoutin tuntija, joka voisi johdattaa oikean vastauksen äärelle.