Otsikko
Missä ja koska alkoivat luontaishoitajakoulutukset?

Kysytty

Missä ja koska alkoivat luontaishoitajakoulutukset?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomessa ei ole vaihtoehtohoitoja koskevaa lainsäädäntöä. Kuka vain voi toimia luontaishoitajana tai –terapeuttina. Virallisia koulutustasovaatimuksia ei ole. Kuitenkin ainakin Luonnonlääketieteen Keskusliiton rekisteriin pääsyyn vaaditaan vähintään 200 tuntia terapia-alan ja 200 tuntia koululääketieteen opintoja (http://www.lkl.fi/index.php?page=1008) . Muun muassa Yleisradion Priima-ohjelmassa on aiheesta keskusteltu:

http://priima.yle.fi/node/235

Kirjassa Täydentävät vaihtoehdot terveydenhoidossa (toimittanut Saana Saarinen) kerrotaan, että luontaisterapeuttien ammattiin johtava koulutus alkoi Suomessa laajamittaisena vasta 1980-luvulla. Koulutukset tulivat Suomeen yli 100 vuotta myöhemmin kuin Keski-Eurooppaan ja Yhdysvaltoihin ja noin 25 vuotta myöhemmin kuin Ruotsiin. Kansanlääkintää on Suomessa kuitenkin ollut pitkään ja kansanlääkinnän taidot ovat siirtyneet mestarilta oppipojalle ilman virallista koulutusta.