Otsikko
Missä Helsingissä synnytettiin vuonna 1900? Sukulaiseni muutti kesäkuussa ko vuonna Helsinkiin ja synnytti saman vuoden lokakuussa terveen tytön. En löytänyt…

Kysytty

Missä Helsingissä synnytettiin vuonna 1900? Sukulaiseni muutti kesäkuussa ko vuonna Helsinkiin ja synnytti saman vuoden lokakuussa terveen tytön. En löytänyt muuta tietoa kuin kotisynnytykset, mutten oikein usko siihe, koska hänellä ei ollut sukulaisia tai tuttavia Helsingissä. Oliko joku sairaala tms tavalliselle tehdastyöläiselle?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vuonna 1900 helsinkiläinen tehdastyöläinen synnytti todennäköisimmin Kätilöopiston sairaalassa. Vuonna 1878 valtion ylläpitämän Helsingin yleisen sairaalan synnytysosasto siirtyi Tehtaankadun ja Vuorimiehenkadun välisellä alueella sijaitsevaan puutaloryhmään, Kätilöopistoon, jossa laitos sijaitsi aina 1960-luvulle saakka.

Vuorimiehenkadun synnytyslaitoksella vallitsevasta tilanpuutteesta alkoi vuosituhannen vaihdetta lähestyttäessä esiintyä runsaasti valituksia, mutta ahtauden vuoksi esitetyt kunnallisen synnytyslaitoksen perustamissuunnitelmat eivät olleet toteutuneet. Sairaanhoidollisten palvelujen kysyntää vastaamaan perustettiin vuosisadan lopulla useita yksityissairaaloita. Ne olivat yleensä pieniä ja lyhytikäisiä, mutta niitä suosittiin, koska niissä oli hyvä hoito. Yksityissairaalat eivät olleet vain varakkaita varten, vaan niitä oli perustettu hyväntekeväisyystarkoituksessa myös köyhille. Työväenluokan synnyttäjiä otettiin vastaan kätilö Anna Brita Sweinsin pienessä synnytyslaitoksessa Hermannissa ja tohtorien Boije ja Parviainen Kruunuhakaan avaamassa vähävaraisille tarkoitetussa laitoksessa. Nämä aloittivat toimintansa kuitenkin vasta 1903 ja 1904 eli liian myöhään vuonna 1900 synnyttäneen työläisnaisen kannalta.

Vanhan Kätilöopiston sairaalan rakennus Tehtaankadun puolella

Lähteet:
Helsingin kaupungin historia. 4 osa, jälkimmäinen nide
Laakson ja Auroran sairaala-alueet : rakennushistoriaselvitys
Erkki Kansanaho, Sata vuotta kristillistä palvelutyötä : Helsingin diakonissalaitos 1867–1967