Missä Helsingin kirjastossa on laajin lastenkirjavalikoima?

Kysytty

Missä Helsingin kirjastossa on laajin lastenkirjavalikoima?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lastenkirjoja on eniten Itäkeskuksen kirjastossa, jos katsotaan ihan raa’asti kirjojen lukumääriä. Heti kannoilla tulee Pasilan kirjasto; jos Pasilan kirjavaraston lastenkirjat lasketaan mukaan, kokonaismäärä on jopa suurempi kuin Itäkeskuksessa. Kolmantena ovat kirjastoauton kokoelmat, mutta niistä on toki aina vain pieni osa kerrallaan itse autossa. Seuraavaksi eniten lastenkirjoja on Vuosaaren, Töölön ja Rikhardinkadun kirjastoissa. Yleisesti ottaen suurissa kirjastoissa on suurempi määrä lastenkirjoja kuin pienemmissä. Nämä tiedot ovat vuoden 2010 lopulta löytyvät Excel-taulukosta osoitteesta http://www.lib.hel.fi/docs/vuositilastot/Tilastokirja_2010/2010_yhdiste….

Lastenkirjakokoelmat saattavat olla eri kirjastoissa erilaisia. Esimerkiksi hyvin vanhoja lastenkirjoja ei löytyne juuri muualta kuin Pasilan kirjavarastosta. Harvinaisemmilla kielillä lastenkirjallisuutta taas on varmasti eniten Pasilan kirjaston lastenosastolla. Töölön kirjaston lastenosastolla taas saattaa olla ruotsinkielistä lastenkirjallisuutta suhteellisesti enemmän kuin useimmissa muissa kirjastoissa.