Minulle tulee Tsekeistä heinäkuussa vieraita ja tarkoitus on käydä heidän kanssaan tutustumassa johonkin kirjastoon Helsingissä tiistaina 22.7. iltapäivällä…

Kysytty

Hei
Minulle tulee Tsekeistä heinäkuussa vieraita ja tarkoitus on käydä heidän kanssaan tutustumassa johonkin kirjastoon Helsingissä tiistaina 22.7. iltapäivällä. Yksi rouvista on kirjastonjohtaja. Helsingissähän on monia hienoja kirjastoja mutta mikä olisi paras? Monet kirjastothan lainaavat kaikenlaisia apuvälineitä ja tarjoaa mitä monipuolisempia juttuja. Onko mahdollista saada englanninkielistä opastusta suomalaisen kirjaston hienouksista. Maksaako opastus jotain? Ryhmämme koko on 5 tsekkirouvaa ja 5 suomalaisrouvaa. Kiitos etukäteen tiedoista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingissä on monia tutustumisen arvoisia kirjastoja. Kaupunginkirjaston puolelta yksi ilmeinen on toki Pasilan kirjasto eli pääkirjasto, sillä Pasilassa on laaja kokoelma, paljon erilaisia palveluja Kielikahvilasta Lainaa kirjastonhoitaja -palveluun ja HelMet-kirjavarastosta suomen kielen opiskeluun tarkoitettuun S-Pointiin sekä tutustumisen arvoinen arkkitehtuuri. Arkkitehtuurin kannalta kiinnostavia ovat myös ainakin Vallilan ja Arabianrannan kirjastot. Vanha pääkirjasto eli Rikhardinkadun kirjasto on tutustumisen arvoinen, jos haluaa nähdä kirjastojen historiallista syvyyttä.

Kaupunginkirjaston ulkopuolelta ehdottomasti kannatettava tutustumiskohde on Helsingin yliopiston remontoitu kirjasto eli entinen Opiskelijakirjasto Kaisaniemessä. Luonnollisesti myös Kansalliskirjasto on paikka, jonne kannattaa vielä historiasta kiinnostunut vieras. Yhtenä yllätysvetona heittäisin myös Työväenliikkeen kirjaston, joka sijaitsee Sörnäisten rantatiellä, sillä sen tilat ovat omalla tavallaan kotoisat ja tutustumisen arvoiset.

Luultavasti kaikki kirjastot pystyvät tarjoamaan esittelyn englanniksi, eikä se ainakaan kaupunginkirjaston puolella maksa mitään. Asiasta kannattaa sopia hyvissä ajoissa etukäteen, jotta paikalla on opastuksen hoitava henkilö.