Minulle kertyy joskus turhia maksuja. Esim. palauttamattomista maksuista vaikka palautan aineistot ajoissa. Miten tämän saa loppumaan?

Kysytty

Minulle kertyy joskus turhia maksuja. Esim. palauttamattomista maksuista vaikka palautan aineistot ajoissa. Miten tämän saa loppumaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jos lainaamansa teokset palauttaa viimeistään eräpäivänä, niistä ei kerry myöhästymismaksua. Eräpäivän näet lainauskuitista tai Hämeenlinnan kaupunginkirjaston verkkokirjastosta ( http://hameenlinna.kirjas.to/ ). Jotta pääset katsomaan omia tietojasi ja uusimaan lainojasi, tarvitset tunnusluvun. Jos sinulla ei ole sitä, saat sen asioimalla kirjastossa. Myös maksamattomat maksut ja sen mistä ne ovat tulleet näet omista tiedoistasi verkkokirjastossa.

Myöhästyneestä aineistosta perimme maksun, joka alkaa kertyä heti viimeisen palautuspäivän eli eräpäivän jälkeen. Maksamattomat maksut tallennetaan velaksi, ja 10 euroa tai sitä suuremmat sakot johtavat lainauskieltoon.

Myöhästymismaksut:
Aikuisten aineisto: 0,10 e/nide/vrk, enintään 6 e/nide
Lasten- ja nuortenosastojen aineistosta ei peritä myöhästymismaksuja
Myöhästymisilmoitus: 1 e/kpl/lapsilta ja aikuisilta

Myöhästymismaksu jää muistiin, vaikka palauttaisitkin aineiston palautusautomaattiin tai palautuspostiluukusta. Palautusautomaatista ei valitettavasti saa sellaista kuittia, jossa kerrottaisiin mahdolliset myöhästymismaksut. Automaatti ei myöskään ilmoita, jos palautettu kirja on myöhässä. Jos epäilet, että palautuksesi olivat myöhässä, tarkista maksutilanteesi asiakaspalvelutiskillä.

Lisää infoa kirjaston kotisivuilla: http://kirjasto.hameenlinna.fi/kirjasto/lainaus.htm

Jos maksuissasi on jotain epäselvää otathan yhteyttä kirjastoon puh. 03 - 621 2612, niin voimme selvittää asian.