Otsikko
Minulla on ristiriitaista tietoa Helsingissä sijaitsevan St Urho's Pubin avajaisista. Erään Helsingin Uutiset lehden numeron 27.12.2012 Haastattelussa entinen…

Kysytty

Minulla on ristiriitaista tietoa Helsingissä sijaitsevan St Urho's Pubin avajaisista. Erään Helsingin Uutiset lehden numeron 27.12.2012 Haastattelussa entinen vahtimestari muistelee avauspäiväksi 7.6.73. Botta historiikin verkkoversiossa taas mainitaan 7.5.1975. Mikähän mahtaisi olla "oikea" päivämäärä. Vuosiluvun tarkkuus minulle riittää, kesään nuo molemmat kuitenkin viittaavat.

Vastaus

Vastattu

Kyllä tieto St. Urho’s Pubin avajaisista tuntuu olevan hieman ristiriitainen. Kuten mainitsit kysymyksessäsi Helsingin Uutisten artikkelissa vuodelta 2012 (https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/100466-kekkosen-nimikkopubi-kutsuu-presidentteja) sanotaan, että avajaiset pidettiin 7.6.73. Löytyy myös yksi vuonna 2019 julkaistu Helsingin sanomien Nyt-liitteen artikkeli (Mansikka, 8.3.2019), jossa kerrotaan mistä St. Urho’s Pubin nimi on peräisin. Kyseisessä artikkelissa väitetään, että avajaiset pidettiin 3.6.73. Näiden molempien artikkelien mukaan Kekkonen ei päässyt pubin avajaisiin vaan vieraili pubissa vasta marraskuussa samana vuonna.

Toisessa löytämässäni Helsingin sanomien artikkelissa vuodelta 1995 (Pyykkönen, 4.4.1995) sanotaan, että St. Urho’s Pub avattiin vuonna 1973, mutta tämän artikkelin mukaan Kekkonen oli mukana avajaisissa. Siinä on valokuva, jossa Kekkonen istuu juomassa olutta. Valokuvan alla lukee ”Urhon pubin avajaismaljat 1973…”

 St. Urho’s Pubin englanninkielisen verkkosivun mukaan pubi perustettiin vuonna 1973 (http://www.urhospub.fi/?lang=en).

Toisaalta Maarit Tyrkön kirjan Tyttö ja nauhuri mukaan Kekkonen vieraili St Urho’s Pubin avajaisissa 7.5.1975.

” 7.5. keskiviikko. St. Urho’s Pubin avajaiset Ostrobotnialla Helsingin Museokadulla. Olin paikalla nauhurini kanssa. Juhan af Grannin kuvausryhmä touhusi jälleen filmiprojektiaan. Presidentti tuli, mutta ei viipynyt kovin pitkään.” (Tyrkkö, s. 274)

Myös yllämainitussa Helsingin Uutisten artikkelissa mainitaan, että Juhan af Grannin kuvaamassa dokumenttielokuvassa, Luova valtiomies – Urho Kekkonen on pätkä, jossa Kekkonen istuu St. Urho’s Pubissa ”juomassa ja laulamassa kavereidensa kanssa”, mutta ilmeisesti kyseessä ei ollut pubin avajaiset.

Summa summarum kai voidaan olettaa, että St. Urho’s Pub oikeasti perustettiin vuonna 1973, varsinkin jos näin sanotaan pubin omalla verkkosivulla. Ja ainakin kahden lähteen mukaan avajaiset pidettiin kesäkuussa, mutta silti on vaikea sanoa täydellä varmuudella.

Pohjalaisen valtuuskunnan verkkosivulla on sähköpostiosoite: p-v(at)helsinki.fi. Voisit ottaa myös heihin yhteyttä, varsinkin jos sinulla on muita St. Urho’s Pubin historiaan liittyviä kysymyksiä.

Lähteet:

Mansikka, Ossi. Yli 50 ravintolaa kertoi HS:lle nimiensä tarinan. Helsingin sanomat. 8.3.2019 (https://www.hs.fi/nyt/art-2000006027154.html)

Pyykkönen, Anna-Leena. St. Urho’s Pub uudistaa imagoaan. Helsingin sanomat. 4.4.1995

Tyrkkö, Maarit, Tyttö ja nauhuri, s. 274, WSOY, 2014

https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/100466-kekkosen-nimikkopubi-kutsuu-presidentteja

http://www.urhospub.fi/?lang=en