Minulla on mielessäni teema, josta haluaisin julkaista artikkeleita sanoma- ja aikakauslehdissä. Onko jotain opasta siihen, miten lehtiä lähestytään tai missä…

Kysytty

Minulla on mielessäni teema, josta haluaisin julkaista artikkeleita sanoma- ja aikakauslehdissä. Onko jotain opasta siihen, miten lehtiä lähestytään tai missä muodossa kannattaa lähettää materiaalia lehtiin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjoitusoppaissa on ohjeita eri tekstilajien kirjoittamiseen. Sellainen on esimerkiksi Tiina Torpan ”Työssään kirjoittavan opas” (Talentum, 2014). Luonnollisesti on myös tärkeää, että kielenhuolto on kunnossa, ja siihen löytyy lukuisia oppaita myös.

Lehdillä on kuitenkin yleensä omat ohjeistuksensa siitä, miten heille lähetettävissä tekstissä erilaiset muotoilut on tehty. Joillakin lehdillä ohjeita saattaa olla nettisivuilla, mutta lehti varmasti lähettää ne myös kirjoittajalle, jolta haluaa juttuja saada.

Ennen lehden lähestymistä kannattaa miettiä, millaiseen lehteen juttua olisi paras tarjota. Eli esimerkiksi miettiä, onko juttu populaari vai ammattilaisyleisölle tarkoitettu. Aihetta tuntematta on kuitenkaan vaikea suositella mitään lehteä.