Otsikko
Minulla oli n. 10 vuotta sitten Kirkes-kirjastoihin kortti, ja sitten vaihdoin paikkakuntaa. Kortille muistaakseni jäi rästiin joitakin myöhästymismaksuja,…

Kysytty

Minulla oli n. 10 vuotta sitten Kirkes-kirjastoihin kortti, ja sitten vaihdoin paikkakuntaa. Kortille muistaakseni jäi rästiin joitakin myöhästymismaksuja, voinko hommata uuden kortin vai on myöhästymismaksut kasvaneet jo niin suuriksi 10 vuodessa että korttia/lainausoikeutta ei myönnetä :(...?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mikäli kaikki lainassa ollut aineisto on palautettu, rästiin jääneet myöhästymismaksut eivät kasva korkoa. Ja jos kirjastokorttia ei käytetä, myöhästymismaksut myös vanhenevat lain mukaan kolmessa vuodessa. Tässä tapauksessa siis pääset todennäköisesti aloittamaan puhtaalta pöydältä. Kannattaa kuitenkin vielä käydä kirjastossa varmistamassa tilanne (esim. aineistonkorvausmaksut eivät vanhene, joskaan eivät kasva korkoakaan). Uusi kirjastokortti maksaa kolme euroa, jos vanha kortti ei ole sinulla tallessa. Ota myös kuvallinen henkilöllisyystodistus mukaan seuraavalle kirjastokäynnille. Tervetuloa takaisin Kirkes-kirjastojen asiakkaaksi!