Minulla oli 1960-luvulla lastenkirja, joka kertoi Valerian-kissasta; saattaa myös olla, että kissan omistaja (pikkutyttö) oli Valerian. Kirjan kannessa oli…

Kysytty

Minulla oli 1960-luvulla lastenkirja, joka kertoi Valerian-kissasta; saattaa myös olla, että kissan omistaja (pikkutyttö) oli Valerian. Kirjan kannessa oli muistaakseni turkoosia ja oranssia. Sellainen tukeva, pienehkö kirja. Olen pitkään pohtinut sen oikeaa nimeä ja kirjoittajaa.

Vastaus

Vastattu

Vuonna 1961 ilmestyi Madeleine Grizen ja Ariane Chatelin kuvakirjoja Valeria-nimisestä tytöstä, joka seikkaili kissansa Tiikeriturkin kanssa. Kirjat ovat saatavissa ainakin varastokirjastossa. Voit saada ne lainaksi tekemällä kaukolainapyynnön omassa kirjastossasi.

Ranskankielisissä alkuteoksissa päähenkilön nimi on Valériane. Voit tarkistaa onko kyseessä tämä kirjasarja etsimällä kuvia Googlen kuvahaulla: Valériane + Madeleine Grize.