Otsikko
Minua kiinnostaisi tietää ruotsalaisen Johan Knutssonin taiteeseen liittyen, miksi Poliisi kielsi Knutsonin aloittaman litografiasarjan Tapainkuvia Helsingistä…

Kysytty

Hei, minua kiinnostaisi tietää ruotsalaisen Johan Knutssonin taiteeseen liittyen, miksi Poliisi kielsi Knutsonin aloittaman litografiasarjan Tapainkuvia Helsingistä jatkamisen. Saiko hän jatkaa sitä myöhemmin. Kiitos tiedosta jos löytyy...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ruotsissa syntynyt, myöhemmin Suomessa asunut ja työskennellyt Johan Knutson eli vuosina 1816-1899. Hänet tunnetaan lähinnä maisemakuvistaan, mutta Knutson maalasi myös runsaasti muotokuvia.

Helsingin Sanomat kirjoitti Knutsonin ja J.L. Runebergin ystävyydestä ja Knutsonin taiteesta 18.6.1978, jolloin Porvoon Kappalaisen talossa oli esillä Knutsonin töitä.  Artikkelin mukaan Knutsonin tunnetuin teos on satiirinen kuvaus Porvoon hevosmarkkinoista (Hevosmarkkinat Porvoossa 1845). Riehakas ja humalainen tunnelma välittyy maalauksesta. Ruotsin taiteessa oli jo 1830- ja 1840-luvulla sijaa koomiselle tapainkuvaukselle ja karikatyyreille vastareaktiona korkean taiteen ihanteellisuudelle, joka Suomessa oli vasta nousussa.

Ilmeisen liioitellen ja karrikoiden hän kuvasi myös Helsingin kaupunkielämää: "Taiteellisesti vihreässä ja poliittisesti erilaisessa Suomessa Knutsonin pilkkakirveen iskut koettiin niin rajuina, että taiteilijan Helsingin katukuvaa ja sen ihmisiä karrikoivan litosarjan julkaiseminen kiellettiin 1841. Näyttelyssä on mm. piirros, jossa pientä seuruetta vastaan tuleva 'salonkileijona' on sfinksin ja säätyläisen risteymä." Litografiasarjan piirtäminen vastaisuudessakin kiellettiin.

http://www.lahteilla.fi/fi/person/johan-knutson

https://fi.wikipedia.org/wiki/Johan_Knutson

https://kansallisbiografia.fi/kansallisbiografia/henkilo/3416

Helsingin Sanomat 18.6.1978