Minua kiinnostaa suomalaisen maaaseutuköyhälistön elämä (ja kurjuus). Ajankohta mieluiten 1800-luku ja 1900-luvun alkukin käy. Olen lukenut esim. kirjat …

Kysytty

Hei!

Minua kiinnostaa suomalaisen maaaseutuköyhälistön elämä (ja kurjuus). Ajankohta mieluiten 1800-luku ja 1900-luvun alkukin käy. Olen lukenut esim. kirjat "Hurskas kurjuus", Hanna Raudan "Kalle Antinpoika". Myös Täällä pohjantähden alla I viehätti. Olisiko teillä suositeltavana romaaneja, jotka kertovat maaseudun tilattomista, torppareista, ym. köyhälistöstä ja heidän elämästään. Ei mitään seikkailuromaaneja vaan sellaista elämän kuvausta mieluiten. Myös mieluiten fiktiota eikä vaikkapa muistelmia, mutta ei se haittaa jos romaani pohjautuu tositapahtumiin.

Vastaus

Vastattu

Hei ja kiitos kysymyksestä.

Tässä muutama ehdotus luettavaksi aiheesta.

Kuusi Janne: Silmästä silmään
Hast Mauri: Kymmenen virran maa
Anneli Kanto: Veriruusut ja Lahtari
Asko Jaakonaho: Onnemme tiellä
Aki Ollikainen: Nälkävuosi