Minua kiinnostaa murresana sile. Asuessani Tampereella vasikanhyytelöä kutsuttiin nimellä "alatoopi"(johtunee ruosinkielestä) tai "tytinä", joka lienee…

Kysytty

Minua kiinnostaa murresana sile.
Asuessani Tampereella vasikanhyytelöä kutsuttiin nimellä "alatoopi"(johtunee ruosinkielestä) tai "tytinä", joka lienee kuvaileva nimi,

Turkulaisena menin kauppaan ja yritin ostaa silettä, mutta myyjät eivät minua ymmärtäneet, katsoivat pitkään.

Nyt minua kiinnostaisi tietää mistä turkulainen murresana sile juontuu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Maija Grönholmin Ruotsalaiset lainasanat Turun murteessa -kirjan (1988) mukaan on "sile" lainaus ruotsin kielen hyytelöa tarkoittavasta sanasta "gele".