Otsikko
Minua kiiinnostaa kuinka paljon lainataan Sirkka-Hirsjärven ja Helena Hurmeen haastattelukirjoja (Teemahaastattelu 1979; Tutkimushaastattelu 2000)? Esimerkiksi…

Kysytty

Minua kiiinnostaa kuinka paljon lainataan Sirkka-Hirsjärven ja Helena Hurmeen haastattelukirjoja (Teemahaastattelu 1979; Tutkimushaastattelu 2000)? Esimerkiksi suurimpien kirjastojen lainatuimpien kymmenen joukossa ne eivät taida olla, mutta löydänkö tietoa esimerkiksi Helsinki, Tampere, Turku, Oulu-akseleilla kirjastojen sivuilta? Vai mistä? Kirjoitan artikkelia teosten synnystä ja käytöstä, ja tämä olisi kiinnostava taustatieto.

T. Tutkijanplanttu

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastojen nettisivuilta ei löydy lainatilastoja yksittäisten kirjojen kohdalta. Suosituimpien kirjojen listoja osalla kirjastoista voi olla, mutta niissä ovat kärjessä yleensä lastenkirjallisuus ja aikuisten kaunokirjallisuus. Kirjastojen lainausjärjestelmistä tieto on saatavissa, mutta sitä pitäisi kysyä joka kirjastosta erikseen. Jyväskylän kaupunginkirjaston osalta voin sanoa, että Tutkimushaastattelun (2000) kappaleet ovat olleet lainassa keskimäärin 145 kertaa. Voi sanoa siis että kirjan kaikki kappaleet ovat lähes tulkoon aina lainassa. Teemahaastattelun eri painokset ovat varmasti olleet aikoinaan yhtä suosittuja, mutta niiden osalta ei ole luotettavia tilastoja, koska atk-lainaukseen siirryttiin niiden ilmestymisen jälkeen 1990-luvulla.