Minkälaisia aisteja on hyönteisellä?

Kysytty

Minkälaisia aisteja on hyönteisellä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hyönteiset (Insecta) kuuluvat niveljalkaisten (Arthropoda) pääjaksoon, ja muodostavat siinä suurimman luokan. Hyönteisiä tunnetaan yli miljoona lajia, ja ne kattavat yli puolet kaikista tunnetuista eliölajeista.

Useimmilla hyönteisillä on verkkosilmä. Verkkosilmä koostuu useasta osasilmästä, joita joillakin lajeilla voi olla jopa tuhansia. Jokainen osasilmä välittää kuvaa ympäristöstä, ja jokainen osasilmä on yhteydessä aivoihin, missä näistä monista kuvista koostuu yksi kuva. Hyönteiset kykenevät yleensä näkemään sinisen, vihreän ja ultravioletin. Värejä ja muotoja syntyy vasta tajunnassa. Yksikään ihminen ei ole katsellut hyönteisen silmin, mutta verkkosilmän fysiologian ja hyönteisten käyttäytymisen perusteella hyönteisilläkin on väri- ja muotoaistimuksia.

Hyönteisten kuuloelimet sijaitsevat takaruumiissa tai raajoissa. Hyönteisten kuuloelinten rakenne on yksinkertainen: ne koostuvat kalvosta ja joukosta aistinsoluja. Kalvo alkaa värähdellä tietyntaajuisen äänen vaikutuksesta. Kun aistinsolut havaitsevat kalvon värähtelyn, ne lähettävät tiedon eläimen aivoihin, joissa syntyy kuuloaistimus.

Hyönteisten tuntosarvet ovat muodostuneet jaokkeista. Tuntosarvissa on useimmiten tunto- ja hajuaistinelimet. Hyönteisten hajuaistinsolut ovat niin herkkiä, että ne reagoivat jopa gramman miljardisosan suuruisiin hajumolekyylimääriin.