Minkälaiset juuret ja alkuperä on koiraa tarkoittavilla sanoilla piski ja rakki, mistä ne tulevat?

Kysytty

Minkälaiset juuret ja alkuperä on koiraa tarkoittavilla sanoilla piski ja rakki, mistä ne tulevat?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nykysuomen etymologinen sanakirja kertoo seuraavaa. Piski tarkoittaa pientä koiraa. Sävyltään halventava piski on todennäköisesti pieni sanan variantti. Pieni sanan toinen variantti löytyy viron kielestä: pisku. Joissakin suomen murteissa pisku tarkoittaa koiranpenikkaa. Piskin on myös toisaalta katsottu olevan samaa juurta kuin joissakin 1800-luvun sanakirjoissa mainittu piskakoira, ruotsiksi spetshund tai saksaksi Spitzhund, millä on tarkoitettu eurooppalaista pystykorvaa. Germaanisten kielten nimityksissä alkuosan on ymmärretty viittaavan koiran suippoon kuonoon tai teräviin korviin.

Rakki on koiraa tarkoittava, nykykielessä halventava ilmaisu ja lainaa ruotsin kielestä. Varhaisuusruotsin racka tai racke on tarkoittanut erityisesti pientä koiraa, eikä siihen alkujaan liitetty negatiivista merkitystä. Suomen kirjakielessä rakki on ensi kertaa mainittu koululaisille tarkoitetussa tulkkisanakirjassa Variarum Rerum Vocabula, mikä ilmestyi Turussa 1644.

Lähde: Häkkinen, Kaisa: Nykysuomen etymologinen sanakirja (2004)

38 ääntä

Kommentit

Entä koiraa tarkoittava sana sesse?

sesse

Käsite on mitä ilmeisimmin tarttunut puhekieleen Frederikin vuonna 1979 ilmestyneen albumin, Tsingis Khan, B-puolen kappaleen: Se pure ei (Saboreando), kertosäkeen sanoituksesta: "Se pure ei, se se pure ei, se pure minuun ei se pure ei".

Eiköhän piski tule venäjän kielen sanasta pios, joka tarkoittaa uroskoiraa.

Samalla lailla halventavat nimet hevosesta (koni ja luuska) tulevat venäjän kielen kon' ja loshad sanoista.

Niin minäkin uskon. Nuo vastauksen ehdotukset kuulostavat kaukaa haetuilta. Harrastamme venäläisen mieheni kanssa suomen, venäjän ja ruotsin sanojen yhteisen alkuperän tutkimista noin huvin vuoksi. Tätäkin on mietitty. Nyt tuli mieleen että mikä on koira-sanan alkuperä.

Sesse on paljon vanhempi kuin Frederikin biisi. Sesse tulee ennemminkin hellittelevästä tse-tse-muodosta

Mietin tuota slaavilaista alkuperää myös. Pies on puolaksi koira (kon hevonen yms.)