Minkälainen on ministeriöiden, puolustusministeriön, suorittama henkilön turvatarkastus? Onko esim. liikennesakko (on ajanut pysähtymättä stop-merkin ohi ja…

Kysytty

Minkälainen on ministeriöiden, puolustusministeriön, suorittama henkilön turvatarkastus? Onko esim. liikennesakko (on ajanut pysähtymättä stop-merkin ohi ja saanut sakot) esteenä viran saamiseen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä ei ole turvatarkastus vaan henkilön taustan selvittäminen rikosrekisteristä. Sinne merkitään ainoastaan vankeusrangaistukset - ei sakkorangaistuksia - ei siis liikennesakkoakaan. Rikosrekisterilaissa ja -asetuksessa ( Suomen Laki I:ssä) kerrotaan rekisterin tarkoituksesta ja tiedoista, tietojen luovuttamisesta, Suomen ja muiden Pohjoismaiden välisestä yhteistoiminnasta rikosrekisterin pitämisessä, tietojen poistamisesta rikosrekisteristä, rikosrekisterinpidosta, sinne merkittävistä tiedoista, tietojen ilmoittamisesta rekisteriin ja niiden luovuttamisesta rikosrekisteristä sekä erinäisistä säännöksistä. - Samat tiedot löytyvät Internetistä Valtion säädöskokoelmasta osoitteesta http://www.finlex.fi lainsäädännöstä asiasanalla rikosrekisteriasetus.